7 SEO Trend 2021-ben


7 figyelemre méltó SEO trend 2021-ben

A Google évente több ezer alkalommal frissíti keresési algoritmusát. A frissítések többsége túl kicsi ahhoz, hogy észrevegyük őket, bár mindig van néhány nagy frissítés is. Tehát a keresés szabályai folyamatosan változnak, ami a keresőoptimalizálást mozgó célponttá teszi.

Kivéve, amikor nem igazán. Ha ismeri a Google frissítéseinek előzményeit, akkor valószínűleg tudja, hogy ezek meglehetősen kiszámítható mintát követnek. A Google apránként egyre jobban találja meg az igazán releváns tartalmat. Ez azt jelenti, hogy egyre nehezebb manipulálni a Google-t fekete-kalap és szürke-kalap SEO taktikával. Ez azt jelenti, hogy a tartalom ma már valójában a király.

Szokás szerint ez a tendencia arra készteti az embereket, hogy elgondolkodjanak azon, hogy a SEO továbbra is számít-e, és ebben az évben felerősödtek azok a hangok, amelyek azt állítják, hogy a SEO kifulladt. Én nem mennék ilyen messzire. Igaz, a SEO egyes részeit a digitális marketing más részlegei elnyelik, a SEO egyes részei pedig teljesen elavultak. Ugyanakkor a SEO teljesen új területei jelennek meg, például strukturált adatok és entitások, valamint az egyre összetettebb helyi keresés optimalizálása. Korántsem halt meg, a SEO egyre versenyképesebb, technikásabb és árnyaltabb.

Ebben a cikkben áttekintek néhány új SEO trendet – rangsoroló tényezőket, amelyek az elmúlt években megjelentek, és amelyek várhatóan a közeljövőben terebélyesedni fognak:

  1. Újdonságként a felhasználói élmény mutatók hatással lesznek a rangsorolásra
  2. A mobil-fókuszú indexelés minden weboldalon elsődleges lesz
  3. A mesterséges intelligencia uralja az összes keresést
  4. Az entitásokat a visszahivatkozásokkal egyenértékűen fogják használni
  5. Az EAT tényezők nagyobb szerepet játszhatnak
  6. A helyi SEO egyre összetettebbé válik
  7. A strukturált adatok elkerülhetetlenné válnak, A Google nagyobb erőfeszítéseket tesz a keresési szándék kielégítésére
  1. Az új felhasználói élmény mutatók hatással lesznek a rangsorolásra

2020 májusában a Google bevezette a Core Web Vitals koncepciót – három új mutatót kell hozzáadni ahhoz, ahogyan a Google méri a felhasználói élményt. Mindhárom mutató nagyjából az észlelt oldalsebességről szól: milyen gyorsan töltődik be, milyen hamar válik interaktívvá, és mennyire stabil a betöltéskor.

A Google nemrégiben bejelentette, hogy a Core Web Vitals 2021 májusában hivatalos rangsorjellé válik. Amikor ez megtörténik, ezeket a mutatókat inkább a döntetlen eldöntésére, nem pedig erős rangsorolási jelként használják. Tehát, ha például két, azonos tartalmú, hasonló minőségű és tekintélyű oldal van, akkor a felhasználói tapasztalatok mérőszámain múlik, hogy melyiket helyezze magasabbra.

Ráadásul a Core Web Vitals minősítésként szolgál azoknak az oldalaknak, amelyek szeretnének megjelenni  a Google legnépszerűbb történeteiben. Korábban csak az AMP-oldalak jelenhettek meg a Top Stories-ban, mert megbízhatóan gyorsak voltak. Most, hogy a Google meg tudja mérni a sebességet a Core Web Vitals használatával, ez a lehetőség minden olyan oldalra kiterjed, amely elég magas optimalizálási ponttal rendelkezik.

Végül a Google valamilyen azonosítót fontolgat a keresési eredmények jó felhasználói élménnyel való megjelölésére, hasonlóan ahhoz, ahogy az AMP-oldalakat villám ikon jelöli. Megvalósulás esetén a felhasználók gyors oldalakat találhatnak meg a keresési eredmények között, és valószínűleg előnyben részesítik őket a lassú oldalakkal szemben.

A Core Web Vitals a Google webfejlesztőknek szánt tetszőleges számú eszközével mérhető: PageSpeed Insights, Chrome UX Report, Search Console, Chrome DevTools, Lighthouse és Web Vitals Chrome Extension. Ezen eszközök többsége javaslatot fog tenni az egyes mutatók javítására is, ezért érdemes követni a tanácsokat, amíg a pontszámok kielégítővé nem válnak.

  1. A mobil-fókuszú indexelés minden weboldalon elsődleges lesz

A Google már 2016-ban elkezdett áttérni a webhelyek mobilindexelésére. Ez azt jelenti, hogy a webhelyet a mobil verziója és nem az asztali verziója alapján rangsorolják.

Ez eddig meglehetősen lassú folyamat volt. A Google ellenőrizte az egyes webhelyeket, hogy azok készek-e mobileszközökre, és csak akkor váltott át, ha a webhely megfelelt a teszten. Ezenkívül az összes újonnan regisztrált webhelyet alapértelmezés szerint mobilos megjelenés szerint indexelték.

Négy évvel később a folyamat majdnem befejeződött, de még mindig vannak olyan régebbi webhelyek, amelyeknek még nem sikerült alkalmazkodniuk a mobil képernyőjéhez. Ezekre a webhelyekre a Google azt mondja, hogy “az elég az elég”, mobilfókuszú indexelést kapnak, függetlenül attól, hogy készek-e rá, vagy sem. Jelenleg az átállást 2021 márciusára tervezik.

Hogyan lehet optimalizálni?

Ha webhelye továbbra is kitartott a mobiloptimalizálás ellen, akkor a Google készített egy részletes ellenőrzőlistát mindenről, amellyel számolnia kell az átállás során. Ne aggódjon, a munka nagy része általában egyszerűen elvégezhető egy reszponzív témára történő átváltással.

  1. A mesterséges intelligencia uralja az összes keresést

A 2015-ös RankBrain-től kezdve és 2019-ben a BERT-nél tetőzve a Google hatalmas lépést tett az AI használatában a lekérdezések és a keresési eredmények értelmezése terén egyaránt. A BERT, az elindítása óta eltelt mindössze egy év alatt 10% -ról az összes angol nyelvű lekérdezés közel 100% -ának kezelésére váltott.

A BERT hihetetlenül hatékonynak bizonyult a lekérdezés pontos szándékának azonosításában. Megoldhatja a lexikális kétértelműséget, megtanulhat új szavakat, kijavíthatja a helyesírási hibákat, megtalálhatja a szinonimákat és figyelembe veheti a korábban figyelmen kívül hagyott leállítási szavakat. Íme csak egy példa arra, hogy a BERT hogyan javította a keresési eredményeket a félig relevánsról a teljes találatra:

A BERT az úgynevezett átjárási indexelésért felelős algoritmus is. Képes lehúzni egy releváns szöveget egy lényegében irreleváns oldalról:

Az AI továbbá segít a Google-nak megtalálni a releváns videódarabokat és azonosítani a dalokat a dúdolásból, sok más lehetetlennek tűnő dolog mellett.

Most, hogy a BERT mélyen megérti a természetes nyelvet, az általunk közzétett tartalom nem igényel akkora beavatkozást a SEO-tól. Átkapcsolhatunk a keresőmotorokra optimalizált írásról a tényleges felhasználóknak szóló írására, ami kevesebb furcsán elhelyezett kulcsszót jelent, nem gyakorol ránk nyomást közeli kulcsszóváltozatok beiktatására, és nagyobb szabadságot ad a jó írási szokások gyakorlására, ha van rá igényünk.

  1. Az entitásokat a visszahivatkozásokkal egyenértékűen fogják használni

A mai napig a Google tudás grafikonja több mint 5 milliárd entitást és 500 milliárd entitás tulajdonságot gyűjtött össze. Ami nem is olyan sok, tekintve, hogy az entitások nemcsak figyelemre méltó emberek, hanem könyvek, dalok, filmek, társaságok, koncepciók is – szó szerint bármi.

Ami még fontosabb, hogy a Google most már rendelkezik a technológiával, hogy önállóan felfedezze az új entitásokat (ne csak kölcsönönözze őket a Wikipédiából). Az AI segítségével követi az ismert entitások körüli szövegkörnyezetet, és megvizsgálja hogy ezek vezetnek-e újakhoz. Ezeket az új entitásokat a régiekhez kapcsolódóan naplózzák. Túlegyszerűsítés, de alapvetően ez így működik.

Tehát ahelyett, hogy a visszalinkeléssel összekapcsolt oldalakból állna a web, a Google hamarosan létrehozza a viszonylataikkal összekapcsolt entitások hálóját – mi voltaképpen a valós világ modellje. Ez a modell megmondja a Google-nak, hogy mely cégek megbízhatóak, mely szerzők szakértők, és milyen tartalom érdemel valóban magasabb rangot.

Jó kiindulópont lehet az egyik legutóbbi bejegyzésünk az entitásokról – mik azok, miként használtuk őket, és mit tehetünk annak érdekében, hogy hasznosítsuk őket a SEO-hoz. Megpróbálhatjuk, hogy felépítünk egy entitást a márkából (kifejezett szintaxissal és gyakori említésekkel), továbbá a GMB-profil lekérdezést strukturált adatok felhasználásával és a releváns entitások kutatásával, amelyeket aztán megemlítünk a tartalomban. Lényegében nagyon hasonlít ahhoz, amit régen a visszalinkelésekkel és a kulcsszavakkal tettünk, kivéve hogy egy kicsit bonyolultabb.

A szakértelem, a tekintély és a megbízhatóság (angol EAT) tényezők ellentmondásos témák a SEO közösségben. Egyesek szerint az EAT rangsoroló jel, mások azt állítják, hogy a Google semmiképpen sem képes algoritmusával mérni az EAT-ot.

Igazság szerint a Google valószínűleg nem tud közvetlenül válaszolni az EAT sok kérdésére. Nem tudja ellenőrizni, hogy az információk tudományosan pontosak-e, vagy a szerző valóban szakértő-e. De a Google továbbra is ellenőrizheti a közvetett EAT jeleket. Például, ha az oldal megemlíti a témához társított összes megfelelő entitást, akkor valószínűleg pontos. Ha a szerző neve jól megalapozott az interneten, más tematikailag hasonló platformokkal és profilokkal társul, akkor a szerző valószínűleg szakértő.

Ezek a képességek napról napra javulnak. Az AI és az egyre növekvő tudásgrafikon segítségével nyugodtan feltételezhető, hogy a Google hamarosan képes lesz magabiztosan mérni az EAT-ot. Ami egyre sürgetőbb kérdés, tekintve a spam, az összeesküvés-elméletek és az álhírek elterjedtségét.

Ne aggódjunk, nem csak entitásokról és mesterséges intelligenciáról van szó. Valójában a közvetett EAT jelek közül sok meglehetősen ismerős és könnyen kimutatható. A jó öreg visszahivatkozások még mindig a tekintély jelét jelentik. A biztonságos protokoll továbbra is a megbízhatóság jele, csakúgy, mint a jó felhasználói élmény. Nézzük meg ezt az útmutatót az EAT-jelek bemutatásának elérhetőbb módjairól.

  1. A helyi SEO egyre összetettebbé válik

Nem is olyan régen a Google a helyi vállalkozásokat javasolta a kereső földrajzi közelsége alapján. Az elmúlt néhány évben azonban azt tapasztaltuk, hogy a Google eltávolodik a közelségi tényezőtől, és lassan fokozza a minőségre és relevanciára való támaszkodását. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozásoknak van némi mozgástere a helyi rangsor befolyásolásakor.

A Google pedig szívesen szállítja az eszközöket. A Google Cégem (GMB) folyamatosan új funkciókat ad hozzá az adatlapjainkhoz. A vállalkozások most közzétehetnek bejegyzéseket, válaszolhatnak a kérdésekre, termékeket és szolgáltatásokat adhatnak hozzá, foglalásokat kínálhatnak és üzenetküldést állíthatnak be – mindezt a listázásukon. Valójában a felsorolás már annyira fejlett, hogy a keresőknek alig kell felkeresniük a tényleges webhelyeket.

A COVID-19 megjelenésével a Google gyorsan felszerelte a GMB listákat még több lehetőséggel. Jelölheti vállalkozását ideiglenesen bezárva, hozzáadhat alternatív munkaidőt, adományokat gyűjthet, ajándékkártyákat értékesíthet, és speciális attribútumokat aktiválhat a biztonsági intézkedések közzétételére:

Érdekes pandémiával kapcsolatos frissítés volt, hogy a Google engedélyezte a távegészségügyi szolgáltatások listázását a GMB-n, míg korábban egyetlen online vállalkozás sem tudott regisztrálni. A SEO közösség egy része úgy látja, hogy ez egy szélesebb körű politikai változás lehetséges kezdete.

A legjobb, amit tehet a helyi SEO érdekében, ha optimalizálja a GMB listáját. Úgy bánjon vele, mintha ez lenne a második webhelye, fedezze fel annak összes funkcióját (bejegyzések, kérdések és válaszok, attribútumok stb.), És gondosan figyelje a kapott véleményezéseket.

  1. A strukturált adatok elkerülhetetlenné válnak

A strukturált adatok nem éppen új trend – évek óta beszélünk róla. Annak ellenére, hogy fontossága folyamatosan növekszik, a strukturált adatok még nem széles körben elfogadott SEO taktikák.

A strukturált adatok legközvetlenebb alkalmazása a tartalmas kivonatok létrehozása, amelyek elengedhetetlenek, ha rangsorolni akarunk például recepteket vagy hírcikkeket:

A strukturált adatok másik alkalmazása a helyi SEO-hoz való felhasználás. Van egyfajta séma, az úgynevezett „helyi vállalkozás”, amely lehetővé teszi a vállalat, a cím és a legfontosabb elérhetőségek megadását. Miután alkalmazta a webhelyén, a helyi séma megmondja a Google-nak, hogy hol van a vállalkozása, és javítja annak esélyét, hogy megjelenjen a helyi keresési eredmények között.

Végül a strukturált adatok segítenek entitások létrehozásában. Annak ellenére, hogy a Google mostantól ki tudja vonni az entitásokat strukturálatlan adatokból, felgyorsíthatjuk a folyamtot strukturált adatok betáplálásával a fontos helyek, emberek és vállalatok megjelölésére.

Hogyan lehet optimalizálni

A strukturált adatok eljárás úgy hangzik, mintha túl bonyolult lenne ahhoz, hogy önállóan próbálkozzunk, de valójában nem az. Csak néhány HTML-t kell hozzáadni bizonyos tartalmainkhoz. Megtehetjük ezt manuálisan, vagy használhatjuk a Strukturált Adatjelölő Segédet (Structured Data Markup Helper). További információk a strukturált adatokkal foglalkozó útmutatónkban

+1 A Google nagyobb erőfeszítéseket tesz a keresési szándék kielégítésére

A BERT-nek köszönhetően a Google mostantól nemcsak oldalakat, hanem apró oldalrészleteket is lekérhet – hogy kielégítse a kereső pontos igényét. Például, ha tudni akarom, hogy az elefántok képesek-e ugrani, akkor a Google behívja a pontos bekezdést válaszolva a kérdésemre, és nekem nem kell végigolvasnom, vagy akár meglátogatnom az oldalt.

És ha tudni akarom, hogyan kell élezni a kést, a Google kihagyja az oktatóanyag érdektelenebb részeit, és ehelyett felajánlja, hogy nézzem meg az eljárást:

Ez azon felül, hogy változatos és gazdag válaszokat nyújt, tudásgráf panelekkel, listákkal és táblázatokkal szolgál:

A SEO szempontjából azt jelenti, hogy egyre több kérdésre válaszolunk a kezdőpozícióból, és a sebesség is felgyorsul, most, amikor a BERT teljes hozzáférést kapott a kereséshez.

Hogyan lehet optimalizálni ?

Készítse el tartalmát egy kiemelt részletet szem előtt tartva. Használjon párhuzamos szintaxist a címsorokhoz – a Google listákká alakíthatja őket. Adjon hozzá GYIK sémát az oldalaihoz – a Google felhasználhatja őket kérdésszerű lekérdezésekhez. Jelölje meg a YouTube-videók kulcsfontosságú pillanatait – a Google a videóinak kisebb szegmenseit jelenítheti meg, hogy megválaszolja a nagyon speciális kérdéseket.

Záró gondolatok: A SEO nagyon fontos tényező marad 2021-ben is!

Úgy tűnik, hogy a SEO inkább segítő szerepet tölt be. A múltban a SEO volt a fő mozgatóerő, és felhasználhattuk egy oldal rangsorolására, függetlenül attól, hogy valóban jó-e vagy sem. Ma mindenképpen előbb nagyszerű tartalommal kell rendelkeznünk, majd a SEO használatával győződjünk meg arról, hogy a Google tudomásul veszi. A továbbiakban ez a munka egyre összetettebbé válik, különösen azért, mert a tartalmas elemek egyre gyakoribbá válnak a SERP-ben (keresőmotor által talált oldalak), és sokkal fontosabbá válik a szerepeltetés, mint a rangsorolás.

Google SEO title

Szinte Romulus Loránd – Digital marketing strategist és SEO szakértő. Szakterületei a keresőoptimalizálás, Marketing stratégiák kidolgozása, PPC kampány tervezés és a E-mail Marketing. Ügyfelei között van több Nemzetközi márka és sok-sok magyar is, nagy hazai webshopok specialistája. Rendezvényszervezői múltja miatt sok Prémium rendezvényben is részt vesz. Teljes Online és Offline marketing kampányok specialistája.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s