Az AdWords bemutatása
A keresőmarketing és az online hirdetési tevékenység bemutatása
A keresőmotorok lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy megtalálják, amit az interneten keresnek. A felhasználó beír a keresőmotorba egy szót vagy egy kifejezést, vagyis egy lekérdezést, amely aztán megjeleníti a lekérdezés szempontjából releváns találatokat.
A legtöbb keresőmotor két lehetőséget kínál az adott felhasználói lekérdezéshez tartozó eredmények megjelenítésére: organikus (más néven “természetes” vagy “ingyenes”) listák, illetve fizetett bejegyzések (pl.: hirdetések). A Google e két listatípust külön kezeli, és a hirdetések fölött mindig megjelenik a “Szponzorált linkek” kifejezés.
Attól függően, hogy az egyes eredmények mennyire relevánsak a felhasználói lekérdezés szempontjából, az egyes listákon belül a legtöbb keresőmotor rangsorolja az eredményeket — vagyis meghatározzák, milyen sorrendben jelenítsék meg a listákat az eredményoldalon –, és a legrelevánsabbat jelenítik meg az oldal tetején.
A keresőmotorok a két különböző típusú (organikus és fizetett) eredménylista esetén eltérő módon számítják ki a relevanciát. Ez az egyik fő megkülönböztető jegye a különböző keresőmotoroknak, és a legtöbb felhasználó e tényező alapján dönti el, melyik keresőt használja.
A Google-on, bár ugyanarra a felhasználói lekérdezésre organikus és fizetett eredmények egyaránt megjelennek, ezek függetlenek egymástól. Egy organikus keresési eredmény rangsorolása semmilyen hatással nincs a hirdetések rangsorolására, és fordítva. Ezáltal a hirdetők jól teljesíthetnek a fizetett bejegyzések listáján, és számottevő online jelenlétre tehetnek szert még akkor is, ha webhelyük nem szerepel az első organikus keresési eredmények között.
A Google organikus eredményeinél a felhasználói lekérdezés szempontjából számított relevanciát több mint 200 tényező alapján állapítjuk meg, amelyek egyike az egyes oldalak PageRank mutatója. A PageRank az oldalak fontosságának mérőszáma, amely a más oldalakról az adott oldalra mutató linkek számán alapul. Vagyis minden link, amely az A webhelyről a B webhely valamely oldalára mutat, növeli ez utóbbi PageRank mutatójának értékét.
A Google AdWords ezenkívül több különböző tényező alapján rangsorolja a fizetett bejegyzéseket, amelyekről részletesen a lecke későbbi részében lesz szó.
Hogyan működik a keresőmarketing?
A két listatípushoz — organikus és fizetett — más-más marketinges megközelítés tartozik.
Keresőmotor-optimalizálás
A keresőmotor-optimalizálás (SEO) új webhelyek létrehozását vagy meglévő webhelyek módosítását jelenti annak érdekében, hogy ezek magasabb pozícióba kerüljenek a keresőmotor organikus listáján, amikor egy felhasználó a webhely tartalmához kapcsolódó kifejezésekre keres rá. Ha többet szeretne tudni a Google organikus keresési eredményeire vonatkozó keresőmotor-optimalizálásról, látogasson le a Google Webmester Központ webhelyére.
A keresőmarketing (SEM) egy webhely keresőmotorok fizetett bejegyzései (hirdetései) által történő népszerűsítésének és hirdetésének a folyamatára utal.
Ha egy adott keresőmotorhoz hirdetést szeretne létrehozni, először készítenie kell egy fiókot a keresőmotor hirdetési termékében vagy ágazatában. A Google esetében ez a termék az AdWords. A fiók létrehozását követően elkészítheti hirdetését, és megadhatja azon felhasználói lekérdezések — más néven “kulcsszavak” — listáját, amelyek megjeleníthetik hirdetését.
A legtöbb keresőmotor hirdetései a kattintásalapú (PPC) modell szerint működnek, ami azt jelenti, hogy Ön csak akkor fizet, ha egy felhasználó rákattint hirdetésére, nem pedig a hirdetésmegjelenítésekért (azokért az alkalmakért, amikor a hirdetés megjelenik az oldalon). Az online hirdetés területén egy másik elterjedt árképzési módszer az ezer megjelenítésenkénti (CPM) alapú árazás, amikor a megjelenítésekért, és nem a hirdetésre leadott kattintásokért fizet.
A webhelytulajdonosok gyakran a hirdetést választják ahelyett, vagy azon felül, hogy webhelyüket az organikus keresési eredmények közötti megjelenés érdekében optimalizálják. Bár a hirdetésekre leadott kattintásokért fizetni kell, a hirdetéssel Ön határozhatja meg, mikor és hol jelenjen meg a webhelyére vonatkozó bejegyzés. Az AdWords-fiók létrehozása csupán néhány percet vesz igénybe, és hirdetései a választott kulcsszavaknak megfelelően azonnal elkezdhetnek megjelenni.
Hogyan működik az online hirdetés?
Jóllehet a keresőmotor-optimalizálás csak a hirdetések keresőmotorokban történő elhelyezésére vonatkozik, az online hirdetési tevékenység egésze ennél jóval szélesebb körű. Az online hirdetési lehetőségeknek köszönhetően hirdetéseit szinte minden olyan webhely- vagy oldaltípuson elhelyezheti, amelynek tartalmát a felhasználók böngészhetik, például híroldalakon, blogokban, ismertetőknél, szórakozással kapcsolatos oldalakon, online magazinokban vagy piactereken. Az AdWordsben ezek az oldalak képezik a Google Display Hálózatot.
A Google Display Hálózatának hirdetései számos formátumban megjelenhetnek, például egyszerű szöveges hirdetésként, többféle méretű grafikus képes hirdetésként, hangadatfolyamok vagy interaktív és videohirdetések formájában. Hirdetéseihez ezenkívül számos különböző célzási beállítás közül is választhat: meghatározhatja, mely felhasználói eszközön (például számítógépen vagy mobiltelefonon) szeretné megjeleníteni hirdetését, vagy megadhatja a felhasználó tartózkodási helyét, nyelvét, illetve demográfiai jellemzőit.
Az online hirdetési tevékenység olyan sok lehetőséget kínál, hogy indulás előtt érdemes meghatároznia hirdetési céljait. Ezáltal egyszerűbben kiválaszthatja, hol kívánja elhelyezni hirdetéseit (keresőmotorokban, Display hálózati oldalakon vagy mindkettőn), illetve milyen formátumú hirdetéseket szeretne, valamint segítséget kaphat a költségkerettel kapcsolatos döntésekhez is.
Online hirdetés: közvetlen reakció kiváltása vagy márkaépítés
Az online hirdetési célok általában az alábbi két kategória valamelyikébe tartoznak: közvetlen reakció kiváltása vagy márkaépítés.
Közvetlen reakció
Ha célja a közvetlen reakció kiváltása, akkor azt szeretné, ha a felhasználó a hirdetésen keresztül webhelyére eljutva elvégezne egy műveletet: például vásárolna, feliratkozna valamire, vagy árajánlatot kérne. Amikor a felhasználó valóban elvégzi a kívánt műveletet, azt nevezzük konverziónak.
Online hirdetési stratégiája és költségei kezeléséhez célszerű meghatározni az egy-egy konverzióval elérni kívánt ügyfél- szerzésenkénti költséget (CPA). Ezután nyomon követheti hirdetései teljesítményét, és meggyőződhet róla, hogy azok elérik CPA-céljait.
Márkaépítés
Ha hirdetési célja a márkaépítés, akkor online hirdetési tevékenységét elsősorban az indokolja, hogy növelni szeretné az Ön által kínált termékkel, szolgáltatással vagy üggyel kapcsolatos tudatosságot, és annak láthatóságát. E cél elérése érdekében arra kell törekednie, hogy célközönsége tagjai közül a lehető legtöbben lássák hirdetését.
Felhasználási esetek
Jóllehet szinte bárki, bármilyen célból igénybe veheti az online hirdetést, az alábbiakban felsorolunk néhány hatékony felhasználási esetet:
Valódi üzlettel nem rendelkező online kereskedő:
Az online hirdetéssel forgalmat vonzhat webhelyére. Hirdetéseit megjelenítheti keresőmotorokon a releváns kulcsszavak alapján, illetve olyan Display hálózati weboldalakon is, amelyekre az Ön célközönsége valószínűleg ellátogat.
Olyan kisvállalkozás, amely nem engedheti meg magának az igen drága hagyományos hirdetési módszerek használatát: Az online hirdetés segítségével hirdetéseit pontosan egy adott közönségre célozhatja, és szigorúan ellenőrizheti kiadásait, valamint nyomon követheti beruházásai megtérülését (ROI).
A márkatudatosságot növelni kívánó nagyvállalat:
Képes vagy multimédiás hirdetéseket jeleníthet meg olyan Display hálózati weboldalakon, amelyeken célközönsége valószínűleg sok időt tölt.
A Google-ról és a Google AdWords programról A Google és a Google AdWords bemutatása
Keresőmotorként a Google számtalan információt gyűjt az Internetről, és rendezi azokat, majd ezeket az információkat elérhetővé teszi a világ minden táján online kereséseket végző felhasználók számára.
A Google főoldalát vagy más Google webhelyeket felkereső felhasználók megadnak egy keresési lekérdezést (az általuk keresett információhoz kapcsolódó kifejezést) a keresőmezőben, majd rákattintanak a “Google Keresés” gombra. A Google számos, a lekérdezéshez szorosan kapcsolódó keresési eredményt jelenít meg — többek között fájlok, cikkek, dokumentumok és webhelyek listáit. (Ha egy felhasználó a “Jó napom van” gombra kattint, közvetlenül a Google keresési eredményei között található első webhelyre vagy dokumentumhoz jut.) A felhasználók a Google Képeken, a Google Híreken és más speciális Google szolgáltatásokon belül is kereshetnek.
A keresési eredmények a képernyő bal oldalán jelennek meg. A Google anyagi juttatás ellenében nem helyez el webhelyeket vagy dokumentumokat a keresési eredmények között. A hirdetők azonban vásárolhatnak Google AdWords hirdetéseket, amelyek a képernyő jobb oldalán, és esetenként a keresési eredmények fölött jelennek meg.
A Google AdWords a Google hirdetési programja. Lehetővé teszi egyszerű és hatékony hirdetések létrehozását, valamint olyan felhasználók számára történő megjelenítését, akik az Ön vállalkozásához kapcsolódó információkat keresnek az Interneten.
Az AdWordselőnyei
Mivel az AdWords pontos célzást és mérhetőséget, valamint rendkívül széles körű elérést biztosít, átfogó és magas megtérülési arány elérését teszi lehetővé. Nézzük meg közelebbről a felsorolt tényezőket:
Relevancia
Az AdWords által nyújtott egyik legnagyobb előny a hirdetések pontos célzása a felhasználókra az ő érdeklődési körük, valamint számos egyéb tényező, például tartózkodási helyük, nyelvük és demográfiai jellemzőik alapján. Ennek eredményeképpen a felhasználó az ő számára releváns hirdetéseket lát, amelyekre nagyobb valószínűséggel kattint rá. Mivel a keresőkben megjelenő hirdetések csak a keresési lekérdezésre jelennek meg, az is valószínű, hogy a felhasználó a vásárlási ciklus későbbi fázisaiba jut el, és nagyobb eséllyel hajt végre konverziót érő műveletet.
A beruházás megtérülése (ROI)
Az online hirdetés részletesen mérhető tevékenység, amelynek köszönhetően Ön egyszerűbben megállapíthatja, eléri-e hirdetési céljait. Minden felhasználói kattintás egy adott hirdetéshez, kulcsszóhoz és keresési lekérdezéshez kapcsolódik, amelyek mindegyikét nyomon követheti, és igény szerint javíthatja a hatékonyságukat. Ha felfedez egy bizonyos trendet, kulcsszavait, hirdetéseit és kampánycélzási beállításait másodpercek alatt létrehozhatja, módosíthatja, vagy törölheti. Ezáltal gyorsabban reagálhat, és pontosabb szabályozást valósíthat meg a beruházások megtérülésének növelése érdekében.
Elérés
Az internetfelhasználók nap, mint nap több millió keresést hajtanak végre a Google-on. A Google AdWords használatával e széles, a világ minden tájáról érkező, és a termékeket, szolgáltatásokat, információkat és webhelyeket aktívan kereső közönség bármely szeletének figyelmét megragadhatja. Ha termékeit vagy szolgáltatásait megjeleníti a releváns felhasználói keresések alkalmával, a vásárlási ciklus egy igen lényeges pontján biztosítja saját láthatóságát — akkor, amikor a felhasználó aktívan keresi az Ön által kínált terméket vagy szolgáltatást.
Hogyan célozza a közönséget az AdWords?
Hogyan jelenítheti meg tehát hirdetéseit csak a legrelevánsabb felhasználók számára? A válasz a kulcsszóalapú hirdetésben rejlik.
Amikor egy felhasználó ellátogat a Google-ra, és beír egy lekérdezést — mondjuk a “jó kezdő gitárok” kifejezést –, a Google számos releváns keresési eredményt jelenít meg, például gitárvásárlási tanácsokat tartalmazó cikkekre mutató linkeket vagy újdonsült zenészeknek szóló webhelyeket. A Google ezenkívül olyan AdWords hirdetéseket is megjelenít, amelyek gitárokat, zeneórákat vagy más, a lekérdezés szempontjából releváns termékeket és szolgáltatásokat kínáló online vállalkozásokat népszerűsítenek.
Tegyük fel például, hogy Ön gitárok széles választékát kínáló zeneboltot üzemeltet. Létrehozhat egy AdWords-fiókot, és hirdetéseket készíthet a készletében található kezdő gitárokhoz. Az egyes hirdetésekhez kiválaszthat kulcsszavakat (hirdetése üzenetéhez kapcsolódó egyes szavakat vagy kifejezéseket); például “tanuló gitárok” vagy “kezdő gitárok”.
Fiókja aktiválását követően hirdetései máris megjelenhetnek. Ez azt jelenti, hogy az AdWords rendszer újra és újra megkeresi majd a megadott kulcsszavakhoz kapcsolódó keresési lekérdezéseket, és hirdetéseit pontosan célzott közönség számára jeleníti meg. Röviden tehát közvetlenül olyan felhasználók számára hirdethet, akik már keresik Önt.
Az AdWords jelentős előnye, hogy hirdetéseit szinte bármilyen nyelvre és helyre célozhatja világszerte. Célozhatja például hirdetéseit Kalifornia spanyol ajkú lakosaira, vagy Brazília portugál nyelvű közösségére. E nyelvi és földrajzi célzási funkció segítségével személyre szabhatja hirdetéseit és ajánlatait, aminek köszönhetően vállalkozása számos közönségcsoport számára nagyobb vonzerővel bír majd.
Az AdWords programmal két módon jelenítheti meg hirdetéseit:
Kulcsszavakra adott válaszként (ez a kulcsszó szerinti célzás) Adott elhelyezéseken (ez az elhelyezés szerinti célzás)
Az AdWords kampányokban a kulcsszavak és az elhelyezések egyaránt alkalmazhatók. Célozhatja csak a kulcsszavakat, csak az elhelyezéseket vagy mindkettőt egyszerre, hogy a hirdetéseire leginkább fogékony célközönséget találja meg.
A kulcsszavakat
A kulcsszó szerinti célzás a Google hagyományos hirdetési modellje, amelyben a hirdetők kiválasztják azokat a kulcsszavakat, amelyek hatására hirdetéseik megjelennek a Google keresőoldalain és a Google Display Hálózatán. (Egyéb feltételek hiányában az Oktatóközpont tartalmának nagy része a kulcsszó szerint célzott hirdetési tevékenységre vonatkozik.)
Saját kulcsszavai kiválasztásán túl azt is meghatározhatja, milyen szorosan kapcsolódjanak ezek a kulcsszavak a felhasználói lekérdezéshez a Google keresési oldalain.
Általános egyezés: Lehetővé teszi, hogy hirdetései hasonló kifejezések és a kulcsszó releváns változatai esetén is megjelenjenek.
Ez az alapértelmezett beállítás. Ha hirdetéscsoportja például a “mediterrán utazás” kulcsszót tartalmazza, akkor hirdetése minden olyan felhasználói keresésre megjelenhet, amely bármilyen sorrendben, akár más kifejezésekkel együtt is tartalmazza egyik vagy mindkét (mediterrán és utazás) szót. A hirdetések a kulcsszó különböző variációira, például az egyes és többes számú alakokra, a szinonimákra és más releváns variációkra is megjelenhetnek.
Kifejezésegyezés: Hirdetései olyan kereséseknél jelennek meg, amelyek pontosan megegyeznek a kulcsszóként megadott kifejezéssel.
Ha a kulcsszót idézőjelben adja meg (például “mediterrán utazás”), hirdetése megjelenhet minden olyan felhasználói keresésnél, amely tartalmazza a mediterrán utazás kifejezést (ebben a sorrendben). A hirdetés olyan kereséseknél is megjelenhet, amelyek más kifejezést is tartalmaznak, feltéve, hogy a megadott pontos kifejezés szerepel bennük. A kifejezésegyezés célzottabb, mint az általános egyezés, de rugalmasabb, mint a pontos egyezés.
Pontos egyezés: Hirdetései csak olyan kereséseknél jelennek meg, amelyek pontosan megegyeznek a kifejezéssel.
Amennyiben a kulcsszót szögletes zárójelben adja meg (pl. [mediterrán utazás]), hirdetése csak akkor jelenik meg, ha a felhasználói keresésben csak a “mediterrán utazás” kifejezés szerepel (ebben a sorrendben), egyéb szavak nem. A pontos egyezés valószínűleg nem eredményez annyi megjelenítést, kattintást vagy konverziót, mint az általános egyezés. Ha azonban körültekintően átfogó kulcsszólistát állított össze, az elért forgalom sokkal inkább termékére vagy szolgáltatására célzott lehet.
Annak meghatározásához, hol jelenjen meg hirdetése a Google Display Hálózatán, az AdWords rendszer a kontextus szerinti célzást használja. Ez egyszerűen azt jelenti, hogy hirdetései az Ön kulcsszavainak használatával, a hirdetésének megfelelő tartalom mellé kerülnek.
Elhelyezések
Az elhelyezés szerinti célzás lehetővé teszi, hogy a hirdetők egyéni webhelyeket válasszanak ki a Google Display Hálózatából a hirdetések megjelenítési helyeként.
A megcélzott elhelyezés lehet egy teljes webhely, de lehet az adott webhely bizonyos oldalainak vagy hirdetési egységeinek egy csoportja, amelyet a webhely megjelenítője határoz meg. Előfordulhat például, hogy egy híroldalon hirdetéseit a teljes webhelyen, csak a kezdőoldalon vagy csak a sportoldalak felső részén lévő hirdetési egységekben helyezheti el. Az elhelyezés szerinti célzás segítségével a hirdetők még rugalmasabban szabályozhatják hirdetéseik pontos megjelenítési helyét.
A hirdetések hirdetési pozíciójuk alapján jelennek meg az egyes oldalakon, amelyet a rendszer az Ön ajánlatának, illetve a minőségi mutató nevű relevanciamutatónak a figyelembe vételével számít ki. Az oldalon elsőként a legmagasabb rangsorral rendelkező hirdetés jelenik meg, majd azt sorrendben követi a többi hirdetés.
A minőségi mutatót minden alkalommal kiszámítjuk, amikor kulcsszava egyezik egy keresési lekérdezéssel — vagyis minden alkalommal, amikor kulcsszava hirdetésmegjelenítést eredményezhet. A minőségi mutató képlete az ajánlat típusától, a hirdetés megjelenési helyétől és a célzás típusától függően változik. Az alapelképzelés azonban minden esetben azonos. Mivel a minőségi mutató a relevanciát méri, a magas minőségi mutató általában arra utal, hogy hirdetései magasabb pozícióban és alacsonyabb kattintásonkénti költség (CPC) ráfordításával jelennek meg.
Vagyis az AdWords a jól célzott, releváns hirdetéseket részesíti előnyben. Ennek köszönhetően más, kizárólag az áron alapuló rangsorolási rendszerekkel ellentétben magasabb ár fizetésével önmagában senki sem zárható ki a legjobb pozícióból. Releváns kulcsszavaknak és hirdetésszövegeknek, a Google rendszerben elért erős átkattintási aránynak (CTR), valamint magas kulcsszó kattintási költség (CPC) ajánlatnak a birtokában hirdetése jobb pozícióba kerül.