WEBERGONÓMIA Guruja : Rung András


FONTOS MEGJEGYEZNI:A weboldal a látogatónak készül!

Mi a webergonómia?

A webergonómia (web usability – használhatóság) lényege, hogy a honlapkészítés során, annak teljes folyamatában a látogató fejével gondolkodva, az ő viselkedését modellezve a honlap használatát imitáljuk, és ennek figyelembevételével készítjük el a honlapot.

rung
KI Rung András?
Rung András 2002 óta foglalkozik webergonómiával. Az első magyar webergonómiai könyv társszerzője, a legismertebb webergonómiai blog szerzője. Cikkei a nemzetközileg is jelentős Smashing magazinban is megjelentek. A webergonómia mellett festészettel, nyelvészettel és szépirodalommal is foglalkozik.

Andás Weboldala http://ergomania.eu/

WEBOLDAL Elemzés
Mire jó?
Ha már vannak Önnek kész weblapja, alkalmazása, akkor egy elemzés segítségével megtudhatja, hogy mik ennek a gyenge pontjai és hogyan lehet ezeket kijavítani. Elemzésünk során azt vizsgáljuk, hogy oldala mennyire könnyen használható, hogyan lehetne használhatóságának megtanulását gyorsabbá tenni, miképp lehetnének a felhasználói attitűdök még pozitívabbak, és hogyan tudna megfelelni az oldal az elvárt céloknak. A felmérés keretében nem csak azonosítjuk a hibákat, hanem konkrét javítási javaslatokat is teszünk. A felmérést célszerű teszteléssel is összekötni, amelynek köszönhetően észrevételeink bővíthetőek és személyre szabhatóak lesznek. Az elemzéssel járó konkrét előnyök:

– A felmérés segítségével oldalát használhatóbbá tudja alakítani
– Használhatóbb weblapunknak köszönhetően jelentős piaci előnyhöz jutunk
– Növeli az eladások és az újraértékesítések számát
– Szakértői szemmel számos rejtett hiba is azonosítható
– Megszünteti a rossz weblap által okozott arculatromboló hatásokat
– Kiemelkedő ár érték arány, alacsony befektetéssel jelentős javulás hozható
– Az eredmény gyors, azonnal alkalmazható
– Találgatás helyett, biztos tudás, konkrét elképzelések

HATÉKONY?
Egy kisebbátalakítás is jelentős bevételnövekedést, és a honlap működőképességének javulását hozhatja, ezért az online marketing leghatékonyabb eszközének számít.

Az elemzés során nem adunk javaslatot a weblap, alkalmazás teljes áttervezésének pontos módjára, de az általunk készítendő dokumentum ehhez kiváló kiindulási pont, ha azt tapasztaljuk, hogy egy alapos átalakítás jelentősen növelné annak hatékonyságát. Az elemzés ezért jó kiindulópont, hogy felmérje termékének állapotát, és segítségünkkel akár csak apróbb változtatásokat hajtson végre.

Készüljön fel, még egy viszonylag jó színvonalú magyar oldalon is sok hibát tudunk találni, mivel ezek többségénél a fejlesztésből hiányzik az átgondolt tervezés, és elmaradnak azoktól a minőségi elvárásoktól, aminek egy modern nyugati weblap megfelel.

Ha végrehatja a javasolt változtatásokat, akkor konkurenciájától évekre elhúzhat, és akár jelentősen növelheti piaci részesedését. Számoljon azzal, hogy legveszélyesebb vetélytársai is sok évvel vannak elmaradva attól, ahol lehetnének. Az is elképzelhető, hogy Önnek már vannak kész tervei. Ne valósítsa meg őket azonnal, még ha sürgeti is az idő. Kár kidobni százezreket vagy akár milliókat, hogy utána az elvárt növekedés elmaradjon.

WEBOLDAL TESZTELÉS

A weblapok tesztelése igen fontos lépése a hatékony és felhasználóbarát honlapok kialakításának. Tökéletes eszköz arra, hogy hibákat azonosítsunk, amelyekre még a szakértők sem gondolnak, illetve, hogy a fejlesztés korai szakaszában kezeljünk olyan problémákat, amelyek megoldása már kész termékeknél a teszteléssel való kiszűrésnek a sokszorosába kerülhetne.

Ennek az az oka, hogy könnyebb módosítani egy prototípust, átrajzolni drótvázakat, mint újraprogramozni a weblap bizonyos részeit. Nem is beszélve azokról az esetekről, amikor arra a következtetésre jutunk, hogy az egész weblapot el kellene dobni és csinálni egy újat. Hiába költöttünk rá akár milliókat is.

A weblap hatékony működésének felhasználókkal való tesztelésére több hasznos eszköz is van. A kártyaelrendezés (card sorting) vagy a papír-protípus tesztelés a legismertebbek közé tartozik, de most csak a legfontosabb módszerrel foglalkozok most, amikor egy olyan változatot tesztelünk, amely működőképes, és használható úgy mint egy weblap vagy magát a kész weblapot vizsgáljuk.

Alapos tesztelés nélkül még egy átgondoltan fejlesztett weblapunk is tele lesz olyan hibákkal, rosszul működő elgondolásokkal, melyek miatt használata nehézkes lesz a felhasználóknak. Tesztelés nélkül jövőbeni felhasználóinknak, vásárlóinknak akár jelentős részét is elveszthetjük, akik inkább olyan oldalakhoz fordulnak, amelyeknek könnyű a használata. Ha weblapunkat könnyen használhatónak tartjuk, még egyáltalán nem biztos, hogy felhasználóink is ezt gondolják.

A weblap tesztelés célja:
Felmérjük egy weblap mennyire hasznos, mennyire könnyű és gyorsan tanulható a használata (ergonomikus), illetve a felhasználók milyen attitűdökkel rendelkeznek vele kapcsolatban. A weblap tesztelés során potenciális felhasználók végeznek tipikus feladatokat. A tesztelés alatt megfigyeljük, hogy a résztvevők milyen nehézségekkel szembesülnek a weboldalon, milyen hibákat vétenek, mi okoz nekik kellemetlenséget, és hogyan vélekednek egyes megoldásokról. A tesztelés eredményei alapján javaslatokat tesz az ergonómus arra, hogy miképp lehet a weboldalt úgy átalakítani, hogy céljainkat valóban szolgálja.

A weblap használhatósági tesztelése nem fókuszcsoportos vizsgálat. Nem azonos azzal, mintha beterelnénk egy csoportot, vagy egyenként kérdeznénk meg embereket arról, hogy mi is az oldalról a véleményük. Az emberek sokféle dolgot gondolnak, de ez nem biztos, hogy akár köszönő viszonyban is van azzal, amit egy valódi interakció során megtapasztalnának. A használhatósági tesztelés szintén különbözik attól az esettől, amikor profi tesztelőkkel végignézetjük az oldalt. Ők programozási hibákra, zavarokra vadásznak. Egészen más szemmel nézik az oldalt, mint egy népi felhasználó. Sokkal több mindenen át tudják verekedni magukat, amik egy átlagos felhasználónak akár komoly gondot is jelenthetnének. Az, hogy valami furmányos módon éppen működésre bírható nem azonos azzal, hogy jó a használhatósága.

Nézzük akkor, hogy a tesztelésnek pontosan milyen lépései vannak:

– az oldal gyenge pontjainak felmérése
– konzultáció az üzemeltetővel, hogy felhasználói számára mely funkciók a legfontosabbak
– teszt kidolgozása
– résztvevők kiválasztása
– teszt lebonyolítása
– teszteredmények kiértékelése, konzultáció az üzemeltetővel
– megvalósítás

A teszteknek nem célszerű egy óránál hosszabbnak lenniük, mert meglehetősen igénybe veszi az emberek koncentrálóképességét. Ez alatt az egy óra alatt 3-4 feladatot lehet elvégezni. Egy webshopnál lehetnek ezek termékek keresése, összehasonlítása, kosárba tétel, vásárlási és regisztráció folyamat végigvitele, szállítási információk megtalálása stb.
Minimum 4 emberre van szükségünk, de 8-10-nél nem kell több, mert ennyi emberrel már kijönnek a legfontosabb hibák.

Miért érdemes szakemberre bízni ezt a feladatoti?

A webergonómiai tanácsadó megmutatja, hogyan juthat több bevételhez weboldala segítségével.
Bár már az alapvető szabályok alkalmazásával is jelentősen javíthatjuk a weboldal felépítését, és ezáltal az eredményességét, a webergonómia ennél jóval összetettebb dolog.

Míg mi magunk nem mindig látjuk a különbséget a jó megoldás és a még elfogadható között, addig a szakember azonnal észreveszi, hol hibádzik valami.
Olykor pedig az is előfordulhat, hogy bár tisztában vagyunk vele, mit és hogyan kellene csinálnunk, valamiért nem tudjuk megvalósítani az elképzelésünket. Ilyenkor jön a webergonómiai tanácsadó, aki egyetlen tollvonással helyreteszi a dolgokat.
Érdemes egy független személlyel átnézetni a honlapot, aki felhasználói szemmel teszteli az oldalt. Így biztosíthatjuk, hogy weboldalunk tényleg felhasználóbarát legyen.

Hamarosan Jelentkezünk egy közös Oktatással: PROFIT ONLINE MARKETING

Könyv Ajánló
webergonómia

webergonómia

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s