Egy 2014 júniusában végzett GKI Digital kutatás során azt kérdezték az emberektől, hogy mi motiválja őket abban, hogy online vásároljanak.
A legtöbben a kényelmet említették (58%),
ezután következett az áttekinthetőbb választék (51%),
az ár pedig csak a harmadik helyen szerepelt (47%).
Azt, hogy a vásárló mennyire érzi kényelmesnek a vásárlást, alapvetően két tényező befolyásolja.
Az egyik, hogy a vevő milyen könnyen tudja megtalálni, kosárba tenni és megrendelni az adott terméket.
A másik, hogy a megrendelt termékhez milyen módon és milyen gyorsan jut hozzá.
Ez utóbbiból következik, hogy egy webáruház szolgáltatásainak értékelésekor döntő szerepe van a felkínált szállítási módoknak. Ezt szerencsére egyre többen ismerik fel, így nem is csoda, hogy az online boltoknál az utóbbi években egyre több átvételi/szállítási módot vezettek be. Ennek eredményeképpen ma már a webáruházak többségében legalább 3 átvételi mód közül választhatnak a vásárlók.
Minél több átvételi helyet biztosítunk annál több helyről tud befolyni a pénz 🙂
Személyes átvétel üzletben (ha van üzletünk)
Ha van offline üzlethelyiségünk, nagyon adja magát a személyes átvétel lehetősége. Előnye, hogy sem a vásárlónak (persze az idején kívül), sem nekünk nem kerül plusz költségbe.
Emellett nem is gondolnánk, de ez egy remek lehetőség az upsell-re. Ha bejön hozzánk a vásárló, hogy átvegye a megrendelt laptopját, miért ne ajánlanánk neki mondjuk egy laptop táskát?
Persze, ezt már korábban az online értékesítési folyamatunkban meg kellett tennünk (ha nem, az nagy hiba), viszont lehet, hogy a vevő akkor átsiklott felette, vagy csak nem tudatosult benne eléggé, hogy neki erre a kiegészítő termékre feltétlenül szüksége van.
Viszont a helyszínen, amikor először a kezébe veszi a terméket, és újraéli a vásárlás élményét, sokkal több esélyünk lehet az upsell-re.
A személyes átvétel hátrányát talán mondanunk sem kell. Ha csak nem rendelkezünk egy eDigital szintű bolthálózattal, nem valószínű, hogy az ország egész területén lennének üzleteink, és még ha ez így is van, a nagyvárosokon kívül már mi sem fogunk üzletekkel rendelkezni.
Házhoz szállítás
A házhozszállítás a legkényelmesebb átvételi mód a vásárlónak, míg mi gyakorlatilag bármilyen magyarországi címmel rendelkező pontra el tudjuk juttatni a csomagunkat. Ehhez szerződhetünk a Magyar Postával, vagy számos más futárcéggel (a teljesség igénye nélkül): DHL, FedEx, GLS,Sprinter, FürgeFutár.
Ugyanakkor a házhozszállítás hátránya, hogy ha a termék ára kicsi, akkor a szállítási díj gyakorlatilag el is viheti azt az árkülönbözetet, amely általában megvan az online és az offline rendelt termékek között. Emiatt az ár érzékeny vevők könnyen választhatják az offline vásárlást, vagy nézhetnek már alternatíva után.
Ráadásul gondolnunk kell azokra a vásárlókra is, akik nem tudnak otthonukban, vagy munkahelyükön futárt fogadni. Ugyanis sokszor okozhat gondot az is, hogy a futár érkezésének pontos idejét illetően sem áll elég információ a vásárló rendelkezésére.
Ettől még persze megkerülhetetlen szállítási módról van szó. Nem is csoda, hogy a magyar nyelvű webáruházak 88 százalékánál választhatunk futáros kézbesítést.
Viszont az elmúlt években csökkenésnek indult a tranzakcióból való részesedése. A GKI felmérésében már csak 46%-al rendelkezett, és a válaszadók 42 százaléka mondta azt, hogy csak akkor választja a házhozszállítást, ha nincs más, számára jobb alternatíva, és nem tudja a terméket máshol, másféle átvételi lehetőséggel megrendelni.
Láthatjuk, hogy emiatt a 42 százaléknyi potenciális vásárló miatt nem elégedhetünk meg csak a futáros szállítással, biztosítanunk kell a vásárlóink számára egyéb lehetőségeket is.
Ezért nézzük meg azt a kétfajta átvételi lehetőséget, amely ötvözi a személyes átvételt és a futáros kézbesítés legjobb tulajdonságait, és ugyanolyan könnyen integrálhatók webáruházunkba.
Átvevőpontok / átvevőhelyek
Itthon 2010-ben jelent meg ez a személyes átvételt nem csak az üzletben biztosító forma, melynek népszerűsége azóta is folyamatosan nő. Ezt bizonyítja az is, hogy ma már minden harmadik személyes átvétellel záruló internetes vásárláshoz valamelyik átvevőpontot használják.
Nemcsak költség, de időhatékony megoldás is, hiszen azt a kényelmet biztosítja, hogy a lakóhelyünkhöz közeli, általunk választott átvevőpontba érkezik a csomag, és záros határidőn belül bármikor átvehetjük, amikor ráérünk. Emellett mivel a legtöbb átvevőhelyen bankkártyás fizetési is lehetséges, ez gyakorlatilag egy újabb fizetési módot is jelent (utánvétes fizetés bankkártyával).
Kezdetben csak a kedvezőbb ár számított a vevőknek, mikor ezt a szállítási módot választották. Ma már a vásárlók 77 százaléka említi meg a kényelmi és rugalmassági, míg 58 százaléka a megközelíthetőségi szempontokat az átvevőpont kipróbálása melletti érvéként.
Érdekes statisztika, hogy az átvevőhelyek használatában a felsőfokú végzettségűek erősen felülreprezentáltak (70%).
Így az olyan webáruházaknak, akik ezt a csoportot célozzák, igen ajánlott az ilyen átvételi mód biztosítása.
Az átvevőpont sokféle üzlettípus lehet: benzinkutak, hírlapüzletek, ruházati boltok stb. A kiválasztásuknál a fő szempont az, hogy olyan frekventált helyen legyen, amelyet a vásárlók a lehető legkisebb időveszteséggel el tudnak érni, és az üzlet nyitvatartási ideje is hosszabb legyen az átlagosnál.
Nézzük meg milyen átvevőhelyes lehetőségek közül választhat egy webáruház.
Kezdjük a sort a ma már szinte fogalommá vált Pick Pack Ponttal.
Pick Pack Pont
2010-ben ez volt az első ilyen típusú átvételi forma. Ma már 190 településen összesen több mint 600 helyen biztosítja az országos lefedettséget átvevőpontjaival. A szolgáltatás szerződéskötés után válik elérhetővé egy webáruház számára.
Az átvevőhelyek között szerepelnek benzinkutak (egyes MOL, Avia, Avanti és OMW töltőállomások), hírlapüzletek (Inmedio, RELAY), élelmiszerüzletek (Co-op Star), és ruházati üzletek (Playersroom, Sportfactory, Playmax). Így szinte az ország összes nagyobb bevásárlóközpontjában, plázájában, nagyvárosok sétálóutcáin és főbb közlekedési csomópontjában átvehetik a vevők a megrendelt termékeket.
A hírlapüzleteket a vásárlók 78 százaléka említette a legkedveltebb átvevőpontok között, de a töltőállomásokat is majdnem minden harmadik vevő favorizálja (30%). Az utóbbiak közül sok éjjel-nappal nyitva van. Ez egy plusz lehetőség az autókkal közlekedőknek, vagy sokáig dolgozóknak.
A webáruház szerződésétől függően a csomag kiszállítási helyre érkezéséről emailben és/vagy SMS-ben értesítőt küldenek, a küldemény átvételére 5 nap áll rendelkezésre. Ha a vevő nem tudja átvenni a csomagot, további 5 nap kérhető a Pick Pack pont vevőszolgálaton. A küldeményeket csakúgy, mint a legtöbb futárszolgálatnál, itt is nyomon követhetjük egy erre a célra létrehozott alkalmazás segítségével. Emellett szerződött partnereknek marketingfelületet is biztosítanak.
GLS CsomagPont
Az egyik legismertebb futárszolgálat több mint 550 csomagpontot üzemeltetett országszerte, különböző profilú üzletekben. A legtöbb üzlet 10:00 és 20:00 között van nyitva. A csomagokra általános csomagbiztosítás van érvényben maximum 50 ezer forint értékig.
Az árképzésnél csak a csomag mérete számít. Öt méretkategória létezik, amelyeket egy erre a célra létrehozott speciális mérőszalag segítségével állapíthatunk meg. Az úgynevezett körméret (leghosszabb oldal+a két rövidebb oldal kétszerese) nem haladhatja meg a 3 métert. A csomag maximális súlya 40 kg lehet.
MPL PostaPont
A Magyar Postának is van a Pick Pack Pont-hoz hasonló szolgáltatása. A PostaPonti átvételnél választhatunk 125 MOL kút (max. 20 kg), illetve a több mint 2500 posta közül (max 30kg). A csomagbiztosítás itt is 50 ezer forint.
A PostaPont legfőbb előnye a másik két átvevőhelyes szolgáltatással szemben, hogy posta már egészen kis településeken is elérhető, így ez a legkiterjedtebb hálózat. Ráadásul a vevő könnyen összekötheti a csomagfelvételt más postai ügyeivel is.
A MOL PostaPont előnye az akár non-stop nyitva tartása, illetve a bankkártyás fizetési lehetősége.
Ugyanúgy a Posta is küld elektronikus értesítést (e-mail vagy SMS) a csomag megérkezéséről. Itt a webáruház rendelkezésétől függően 5 vagy 10 munkanapon keresztül vehetők át a csomagok. A lejárati idő előtt két nappal a címzett részére ismételt elektronikus értesítést küldenek, amennyiben az elérhetőséget a feladó megadta. A PostaPontok helyszíneit itt könnyen ellenőrizhetjük.
Emellett a Postának csomagautomatái is vannak, így ha velük szerződünk ezt is igénybe vehetjük.
Csomagautomaták
A csomagautomata egy itthon 2014-ben bevezetett szolgáltatás. A Magyar Posta volt az első, de azóta már két követőre is talált.
Előnyük, hogy a nap 24 órájában elérhetőek, hétvégén és ünnepnapokon is. Akár 1 munkanap alatt megérkezik a megrendelt csomag az automatába (vagy terminálba), amelyek forgalmas helyekre lettek kihelyezve.
Egyszerűen és gyorsan átvehető a csomag, hiszen nem kell sorban állnunk, néhány gombnyomással kivehetjük a rekeszből a csomagokat. Emellett az automata diszkrét megoldást jelent azoknak, akik nem szeretnék, vagy nem tudják a munkahelyükön vagy az otthonukban átvenni az árut.
Az elektronikus értesítés (SMS és email) itt is jár a szolgáltatáshoz, és bankkártyával is fizethetünk.
A Posta viszonylag kevés automatával van jelen a piacon, de ez a több ezer PostaPont megléte miatt talán érthető is. Csomagunkat az SMS-ben kapott azonosító és a telefonszám megadásával vehetjük ki az automatából. A csomag csak 2 napig van a rekeszben, de a határidő lejártát követően megőrzésre beszállítják azt valamely közeli postára, melyről újabb SMS-t küldenek.
A maximális áruérték és fizetés 100 ezer forint lehet, az értékbiztosítás összege 50 ezer forintig benne van az árban, afelett plusz díjat számolnak fel.
Tavaly szeptemberben indult, jelenleg az ország 80 pontján érhetőek el a terminálok.
Miután a feladó becsomagolja és felcímkézi a terméket, átadja azt a futárnak. Majd a Webox SMS-ben vagy e-mailben küld értesítést, amint a csomag megkezdte útját, valamint elküldi az átvételhez szükséges kódokat.
Amint megérkezett a csomag, újabb értesítést küld a rendszer, és a kiválasztott terminálnál, a kapott egyedi QR és numerikus kód beolvasásával akár 7 másodperc alatt lebonyolítható az átvétel.
Az idén piacra lépő új szereplő tavasszal 51, később pedig 250 csomagautomata telepítését tervezi. Az automatákat bevásárlóközpontokban helyezik el, így a csomagok nincsenek kitéve az időjárási körülményeknek. A csomagunkat az SMS-ben megkapott kód segítségével vehetjük át.
A FoxPost megjelenése tovább élezheti a versenyt a csomagszállítási piacon. Ezzel természetesen hosszú távon a fogyasztók járhatnak jól, bár egyelőre úgy tűnik, a FoxPost drágább lesz, mint két vetélytársa.
Az alábbi táblázatban röviden igyekszünk összehasonlítani az egyes csomagautomata szolgáltatókat. Sajnos a FoxPost-ról még viszonylag keveset tudunk, mert a szolgáltatás élesben várhatóan csak április elején indul.
Forrás:webshopexpert.hu