Amelyik üzlet jó értéket kínál a pénzükért, azt választja ki a magyarok zöme, hogy ott költse el forintjait élelmiszerre és más napi fogyasztási cikkre. Ugyanakkor a boltválasztásnál kimagaslóan fontos szempont a magas minőségű márkák és termékek széles választéka is.A megkérdezett magyarok 87 százaléka számára lényeges, hogy vásárláskor a pénzéért jó értéket kapjon. Pontosan ekkora az európai átlagos mutató is, míg a globális középérték 84 százalékos. Utána másutt is, a mi országunkban is a magas minőségű márkák és árucikkek bő választéka következik. Harmadik szempont egy bolt közelsége, könnyű elérhetősége, míg negyedik a kedvező parkolási lehetőség. Az újrahasznosítható csomagolás használata egyelőre kis szerepet játszik a döntésekben.
A magyarok igényei sok tekintetben eltérnek a nemzetközi átlagtól. Honfitársaink számára különösen számítanak a minőségi márkák. Viszont más nemzetekhez képest kevésbé fektetnek súlyt a kényelmes parkolásra vagy a környezetbarát csomagolóanyagok használatára.
Felmérésünk globális pillanatfelvételt ad vásárlási szokásainkról és napi élelmiszereink vásárlásának motivációiról – állapítja meg Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen igazgatója.
– A vevők elvárásai jelentősen eltérnek régiónként is, országonként is, és a kiskereskedelem növekvő koncentrációja következtében szinte létfontosságú a kereskedők számára, hogy ismerjék a fogyasztók adott országban érvényes preferenciáit.
A magas minőségű termékek iránti elvárást legnagyobb arányban a gyorsan fejlődő gazdasággal rendelkező oroszok (93 százalék), indiaiak (79) és kínaiak (78) fogalmazták meg, valamint a lettek (79) és litvánok (77). A többi európai ország közül a magyarokat megelőzik még az írek, svédek és lengyelek. Ezzel kapcsolatban a Nielsen igazgatója rámutat:
A minőségre szinte mindenütt erős a kereslet, ami jellemző napjaink meghasonlott vásárlójára. Egyrészt vadásszák az akciókat és értéket szeretnének kapni forintjaikért.
Másrészt elvárják, hogy az üzletek készleten tartsák a magas minőségű márkatermékek nagy választékát, hogy hozzájussanak kedvencükhöz. Az igényes vevők a legjobbat akarják korunk kereskedőitől. Egyazon fogyasztó szeretné megkapni egyes termékcsoportokban a lehető legolcsóbbat, ugyanakkor pedig másokban a lehető legjobbat.
Mit értenek a válaszadók azon, hogy egy bolt értéket nyújtson a kiadott pénzösszegért? A Nielsen kutatásában tovább kérdezte azon vásárlókat, akik legfontosabb boltválasztási tényezőként a jó ár/érték arányt jelölték meg, hogy hogyan határoznák meg azt.
A magyaroknál a tájékoztatás került az élre, hiszen a legtöbbre azt a kereskedőt értékelik, aki árait közzéteszi szórólapokon, óriásplakátokon vagy más módon.
Második szempont volt, ha egy üzletnek az a híre, hogy olcsóbb, mint a versenytársak. Utána következik a különböző üzletek árainak a vásárló által történő összehasonlítása, majd – még mindig a magyar vevők nagyobb fele szerint – a sok promóció és a rendszeres árengedményes akciók.
Magyarországon a minden nap alacsony árak ígérete már kevesebbet nyom a latban. Az olcsóbb kereskedelmi márkák széles választéka ugyanúgy kisebb súlyú, mint a barátok ajánlása. A törzsvásárlói kártyák tulajdonosainak adott árkedvezményeket többen tartják lényegtelennek, mint fontosnak.
A magyar véleményektől eltérően, legtöbb európai országban az határozza meg a vásárlók számára a jó ár/érték arányt, hogy mely kereskedőnél fut sok promóció és rendszeres árakciók, valamint az, hogy egy üzlet ismert legyen olcsóságáról. |