A befektetésarányos megtérülés (ROI) mérése
Amikor növelni kívánja az AdWords szolgáltatással az eladások, a potenciális ügyfelek, valamint az egyéb értékes vásárlói tevékenységek számát, akkor érdemes lehet figyelemmel követni a beruházás megtérülését (ROI).
A ROI ismeretében biztos lehet abban, hogy az AdWords-hirdetésekre költött összeg a vállalkozás nyereségét gyarapítja.
Mi az a ROI?
A ROI nem más, mint a nettó nyereség aránya a költségekhez képest. Általában ez a legfontosabb adat a hirdetők számára, mert alapját a meghatározott hirdetési célok jelentik, és megmutatja azt a tényleges hatást, amelyet a hirdetések gyakorolnak a vállalkozásukra. A ROI kiszámításának pontos módja a kampány céljaitól függően változik.
A ROI a következőképpen is meghatározható:
(bevétel – az eladott termékekkel kapcsolatos költségek) / az eladott termékekkel kapcsolatos költségek.
Tegyük fel, hogy van egy terméke, amelynek előállítása 20 000 forintba kerül, az eladási ára pedig 40 000 forint. Ebből a termékből elad hatot az AdWords-hirdetések eredményeként.
Az összes értékesítés 240 000 forintot tesz ki, az AdWords-költségek pedig 120 000 forintot. Az AdWords költsége 40 000 forint, az összes költség pedig 160 000 forint. A ROI értéke:
(240 000 – 160 000) / 160 000
= 80 000 / 160 000
= 50%
Ebben a példában 50% a befektetésarányos megtérülés. Minden 200 forint költségre 300 forint bevétel jut.
Fizikai termékek esetén az eladott áruk költsége megegyezik az összes tétel gyártási költségének és a hirdetési költségek összegével, a bevétel pedig az eladott termékek összege. Az egy értékesítésre fordított összeg a konverziónkénti költség.
Ha a vállalkozása potenciális ügyfeleket generál, az eladott áruk költsége a hirdetési költség, a bevétel pedig egy potenciális ügyfél után kapott összeg. Ha például jellemzően 10 potenciális ügyfélre 1 értékesítés jut, és értékesítésenként 40 000 forintot kap, akkor minden potenciális ügyfél 400 forint bevételt generál átlagosan. A potenciális ügyfelenkénti költsége a beszerzési költség.
Miért fontos a ROI?
A ROI kiszámításával megállapíthatja, hogy mennyi pénzre tett szert az AdWords rendszerén történő hirdetési tevékenységgel. A ROI segíthet eldönteni, hogyan használja fel a költségkeretét. Ha például azt látja, hogy egy bizonyos kampány a többinél magasabb ROI-t ér el, akkor a költségkeretből nagyobb részt fordíthat a sikeres kampányra, és kisebbet a kevésbé jól teljesítő kampányokra. Ugyanezen információ alapján megpróbálhatja növelni a kevésbé sikeres kampányok teljesítményét.
Alapvető információ az AdWords rendszerről
ROI: koncentráljon a haszonra a befektetésarányos megtérülés mérésével
Konverziók használata a ROI mérésére
A ROI megállapításához először is mérnie kell a konverziókat. Ezek olyan felhasználói műveletek, amelyeket Ön értékesnek tart; például vásárlások, feliratkozások, weboldal-látogatások vagy potenciális ügyfelek. Az AdWords szolgáltatásban az ingyenes konverziókövető eszközzel nyomon követheti, hogy hány kattintás vezet konverzióhoz. A konverziókövetéssel megállapíthatja egy kulcsszó vagy hirdetés jövedelmezőségét, és nyomon követheti a konverziós arányokat és a konverziónkénti költségeket.
Hasznos Tipp
Sok AdWords-hirdető használja a Google Analytics szolgáltatást a konverziók nyomon követésére. Az Analytics olyan ingyenes internetes elemzőeszköz, amely segít annak megértésében, hogy a felhasználók hogyan használják a webhelyet. További információ az Analytics és az AdWords konverziókövetésének különbségeiről.
Miután elkezdte a konverziók mérését, belefoghat a ROI kiértékelésébe. Az egyes konverziók értékének nagyobbnak kell lennie a konverziók eléréséhez elköltött összegnél. Ha például egy értékesítés esetén 2000 forintot fordít a kattintásokra, és az eladás 3000 forintot hoz Önnek, akkor Ön nyereséghez jut (1000 Ft), és megtérült az AdWords-befektetése.