Ők terjesztik a zenét az interneten


Ők terjesztik a zenét az interneten – körkép a magyar aggregátorokról

Az aggregátorok az internetes zenei piac kevésbé ismert, de igen fontos szereplői. Eljuttatják a zenét az összes digitális szolgáltatáshoz, legyen az az iTunes áruház, vagy olyan stream oldalak, mint Spotify vagy a Deezer. Továbbá segítenek abban, hogy a YouTube-on minél nagyobb bevételt lehessen elérni, kampányokat szerveznek, tanácsokat adnak.

Mi az az zenei aggregátor?

A zenei aggregátorokról általában még a nagyközönség érdeklődő része sem hallott, viszont ha egy zenekar szerzői kiadásban jelenteti meg a lemezét, és ott akar lenni a fontos online felületeken, akkor bizonyosan találkozik velük. Az aggregátorok ugyanis digitális zenei “nagykereskedések” – ahogy Bodrogi András digitális zeneüzleti szakértő tömören összefoglalta a Dal+Szerző blog számára. Ahogy a CD-ket el kell szállítani a boltokba, úgy a zenefájloknak is valahogy el kell jutniuk az iTunesra, Spotify-ra, Deezerre, Amazonra, vagy éppen a különféle mobilcégek saját szolgáltatásainak katalógusába stb. Ezeknél a hangfelvétel jogtulajdonosa maga nem kopogtathat az mp3 fájljaival: pontosan ehhez kell igénybe vennie egy aggregátort.

Már önmagában ez sem egyszerű feladat, hiszen a zene- és képfájlokat megfelelő formátumban kell elküldeni, metaadatokkal ellátni, szükség van ISRC kódra (erről itt írtunk részletesen) stb. Emellett az aggregátorok további szolgáltatásokat kínálnak. Mivel általában az eladások utáni részesedésből élnek (lásd lejjebb), nekik is érdekük, hogy minél sikeresebbek legyenek az általuk terjesztett tartalmak. Ezért kiemeléseket intéznek a különféle szolgáltatóknál, továbbá YouTube-csatornákat menedzselnek, online vagy rádiós kampányokat terveznek, széles körű tanácsadással segítenek.

home4

A magyar helyzetet négy aggregátort végigkérdezve mértük fel.

– A WMMusicDistribution (WMMD) 2008 óta működik, az első aggregátor volt az országban, és valószínűleg máig a legismertebb. Több mint 250 jogtulajdonos (független kiadó, előadó) felvételeit kezeli, köztük a Tankcsapda, a Punnany Massif vagy Nótár Mary; illetve például az 1G Records. A cég részéről Gallasz Enikő válaszolt.

– A Dalok.hu ugyan elsősorban magyar zenék digitális áruházaként ismert, de aggregátorként is működik. Aki velük szerződik, választhat, hogy csak áruházként használja a Dalok.hu-t, és más aggregátorral szerződik (netán senkivel), vagy emellett más felületekre is általuk juttatja el a zenéjét. Tőlük Biljarszki Emil válaszolt.

– A Believe Digital nemzetközi cég, amelynek van magyar képviselete. Magyarországon és a régióban kiadókkal és zenekarokkal is szerződnek; mindenkivel egy három fős csapat foglalkozik, ketten Párizsból, de Jehan Paumero magyarul tartja a kapcsolatot velük, illetve a szolgáltatók helyi képviselőivel (ez a közvetlen elérhetősége). Kérdéseinkre is ő válaszolt.

– A Stereo Network elsősorban a Magneoton és az Exkluzív Music kb. 15 ezres repertoárját kezeli (olyan előadókkal, mint Majka, Rúzsa Magdolna, Radics Gigi), és főként kiadókkal szerződik, de ha potenciált lát egy előadóban, albumban, akkor kivételt tesz, és a jövőben tervezi bővíteni repertoárját; ezen az e-mail címen lehet elérni őket. Oláh Viktor válaszolt a részükről.

Tovább a TELJES CIKKRE

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s