Webfejlesztés Webshop


Magyar webáruházak használhatósági elemzésének tapasztalatai

OnlineStore_iMac_Icon_300dpi

Az ELTE Informatikai Karán – a Web-fejlesztés I. kurzusunk hallgatóinak bevonásával –  több száz magyar webáruházat vizsgáltunk használhatósági szempontok alapján  a 2011/2012-es időszakban. Az eredmények rámutattak olyan jelenségekre, amelyekre érdemes odafigyelnünk, ha magunk is webáruházak tervezésébe, fejlesztésébe kezdünk. De mielőtt erre rátérnénk, lássuk magát az értékelési folyamatot!

Első lépésként meg kellett határoznunk azon irányelveket, amelyek alapján egymással összehasonlíthattuk a különböző webáruházakat azok megvalósítása alapján. Ehhez Dr. Rung Andrásnak – a téma hazai elismert kutatójának –  egy 2011-ben publikált tanulmányát használtuk fel, amely összefoglalja azon alapelveket, amelyek alapvetően fontosak a webáruházak hatékony működéséhez.

A letölthető leírásban a Szerző kitér a nyitóoldal tervezésére-, a menüsor kialakítására-, a keresésre-, a termékoldalak tartalmára-, felépítésére-, a kosár megvalósítására-, a vásárlás lezárásnak folyamatára vonatkozó fontos tudnivalókra.

Az irányelvek meghatározása

A letölthető tanulmány tartalmát rövidebb állításokra, irányelvekre bontottuk, így a dokumentum alapján 7 kategóriában 77 irányelvet különítettünk el, amelyek a következők voltak:

Nyitóoldal

  • A nyitólapon egyértelműen kiderül, hogy mivel foglalkozik az oldal.
  • Az oldalon nincs üdvözlő szöveg.
  • A nyitóoldalon a termékek több kategóriában is elérhetők (pl. akciók, leggyakrabban keresett termékek,nemrég vásárolt termékek).
  • A nyitóoldalon nincs nagy méretű, csak dekorációs célokat szolgáló kép.
  • A nyitóoldalon nincsenek nagy méretű hirdetések.
  • A kezdőlapon már láthatóak a különböző termékek.

Menüsor / Kategóriák

  • A menüben 5-9 menüpont helyezkedik el, vagy a menüpontok termékkategóriákat jelölnek, úgy hogy azok egyértelműen és könnyen áttekinthetőek.
  • A menüpontok nem tartalmaznak rövidítéseket.
  • A menüpontok nem tartalmaznak angol szöveget (kivéve amelyek meghonosodtak, pl. pendrive).
  • A menüpontok szövege érthető a potenciális vásárlók számára.
  • Nincs olyan kategória, amelyben csak egy elem szerepel.
  • Nincsenek a tartalomra nem utaló, semmitmondó kategórianevek (pl. egyéb termékek).
  • A szállítási díjakkal kapcsolatos információk egyszerűen elérhetőek.

Keresés

  • Van keresés funkció.
  • Egyszerű és összetett keresésre is van lehetőség.
  • Az egyszerű keresés minden oldalról elérhető.
  • A keresődoboz a jobb felső sarokban van, vagy a felső menüsor alatt.
  • A keresőmezőben legalább 30 karakter elfér.
  • A keresés nincs külön megcímkézve és szerepel egy megfelelő gomb, amellyel elindítható a keresés.
  • A vásárlás szempontjából kritikus gombok kiemelésre kerültek.
  • A gombok szövege cselekvésre serkentő módon kerültek megfogalmazásra (pl. Kosárba teszem, Megrendelem).
  • Az egyszerű keresést lehet kategória szerint szűrni.
  • A keresés a termékek neveiben, és legfontosabb adatmezőiben történik, ezek hiányában a teljes leírásban.
  • A keresés elkezdésekor keresőkifejezéseket javasol a portál.
  • Ékezetmentes lekérdezésekre is jó találatot ad a rendszer.
  • A keresés figyelembe veszi az esetleges szinonimákat is (pl. fülhallgató, fejhallgató).
  • A leggyakoribb elgépeléseket figyelembe vette a keresőmechanizmus.
  • Ha nincs találat, akkor instrukciókat kapunk, hogy hogyan lehetne a keresést javítani.
  • A találati listában látszik a találatok száma.
  • Ha valaki elindított egy egyszerű keresést a megfelelő kulcsszavakkal, akkor annak eredményét az irányított kereséssel tovább tudja szűkíteni, finomítani.
  • Viszonylag sok találatot kapunk egyszerre. Ha termékeink vizuálisan könnyedén beazonosíthatóak, akkor akár 50-100 termék is szerepelhet egy oldalon, ha a leírások is fontosak, akkor a 20 körüli szám az ideális.
  • Rendelkezésre állnak olyan szűrőfeltételek, amelyekkel pontosíthatók a találatok.
  • A szűrők csukhatók és nyithatók.
  • A szűrőkből legfeljebb 10 darab van.
  • A szűrőkkel végrehajtott változások azonnal megjelennek.
  • A szűrők fontosság szerint rendezve vannak.
  • Túl sok opció esetén a kevésbé fontos opciókhoz egy további opció link is meg van adva.
  • A szűrőkben a beviteli mezők könnyen kezelhetők, szöveg/ikon utal arra, hogy mit várnak el.

Termékoldal

  • A termékek jó minőségű, nagy fotókkal illusztráltak.
  • Ha egy termékhez több kép tartozik, azok között lehet lapozni.
  • A vásárló minden olyan információt megkap, ami a vásárláshoz szükséges lehet.
  • Elérhetőek termékbemutató videók is.
  • A termék ára erős színnel, a nevéhez közel kiemelve jelenik meg.
  • Az ár közelében van elhelyezve a “Kosárba” gomb.
  • A kosárba gomb jól látható, nagy méretű, színes.
  • Nincsenek hirdetések a termékoldalon, legfeljebb az oldal alján vannak kapcsolódó, hasonló termékek.
  • A termékről könnyen áttekinthető formában lehet az információkat megtekinteni.
  • A termékinformációk egyes sorai eltérő színnel vannak jelölve, hogy vezessék a szemet.
  • Ha vannak nehezen érthető fogalmak, akkor azok megmagyarázásra kerülnek.
  • Ezen magyarázat megtekintéséhez nem kell elhagyni az oldalt, az buborék segítség formájában. elérhető
  • A döntéshez szükséges össze információ megtalálható a weblapon, nem külön fájlban (pl. PDF) tölthető le.
  • Elérhetőek olyan gombok, amelyekkel a népszerű közösségi oldalakon megoszthatók az oldalak.
  • A termékeknél elérhető egyfajta értékelési rendszer.
  • Az értékelési lehetőségek és az eredmények jól látható helyen szerepelnek.
  • Van lehetőség arra, hogy a termékről beszámolót, kritikát (review) lehessen írni.
  • A felhasználók reagálhatnak/válaszolhatnak egy értékelésre.

Termék összehasonlítás

  • Van mód a termékek összehasonlítására.
  •  A felhasználó minden egyes terméket a találati oldalakon vagy a termékoldalon megjelölhet összehasonlításra.
  • A kiválasztott termékek az oldal alján egy szalagon gyűlnek kategóriánként.
  • Az eltérő kategóriákba tartozó termékek eltérő csoportosításban (pl. füleken) jelennek meg, hisz a különböző kategóriákba tartozó termékek összehasonlítása nem lenne hasznos funkció.
  • Van lehetőség a termék törlésére az összehasonlító listából.
  • Maximum 5-6 terméket lehet kigyűjteni.
  • Ha legalább két termék ki van választva, akkor azok összehasonlíthatóak bármikor egy önálló oldalon.

Kosár

  • A kosár megszokott helyén, a jobb felső sarokban van.
  • A kosarat Kosárnak hívják, nincs más, kreatív elnevezése.
  • Mindig látszik hogy a kosárban hány termék van, és  milyen értékben.
  • Ha kevés termék van a kosárban (max. 2-3), akkor azok neve mindig látható.
  • A kosár tartalmát alakítani lehet (hozzáadhatunk terméket, elvehetünk).
  • A kosárban végzett változtatások azonnal megjelennek, vagy van egy figyelemfelhívó gomb a frissítésre.

Vásárlás lezárása

  • A vásárlást  egy jól látható, nagy gombbal lehet megkezdeni.
  • Ha a vásárlás több lépcsőben történik, akkor az oldal tetején egyértelműen jelölve van, hogy épp milyen fázisnál tart a felhasználó, és hogy milyen lépések jönnek ez után.
  •  A vásárláshoz nem kell regisztráció, a megrendelés leadása után kell visszaigazolni az e-mailt.
  • Csak olyan adatok vannak bekérve, amelyek a sikeres eladáshoz mindenképpen szükségesek (ne csináljunk piacfelmérést a vásárlással összekötve, rosszul sülhet el).
  • Bankkártyás fizetés a bank oldalán történik (vagy ha az oldal elismert, akkor integrálásra is kerülhet).
  • Feltüntetésre kerül a szállítási díj is.
  • A megrendelés után a vásárló e-mailben megkapja a vásárlás adatait.
  • Amennyiben a vásárló a kiszállítást választotta, de az nem igényel időpont egyeztetést, akkor is értesítik őt e-mailben a csomag feladásáról.

Az irányelveket egy egyszerűen kitölthető Excel táblázatba foglaltuk, amelynek kitöltése során a hallgatók jelezhették, hogy teljesül-e az adott irányelv, illetve szöveges véleményt is megfogalmazhattak.

Eredmények

Az elemzést véletlenszerűen kiválasztott magyar webáruházakkal három egymás utáni szemeszterben is elvégeztük. Mivel a trendeket tekintve az egyes kategóriákban szinte ugyanolyan eredményeket kaptunk mindhárom félévben, elég ha most a legutolsó vizsgálat eredményét tekintjük át.

Ezt a felmérést 2012. áprilisában készítettük, 182 magyar webáruház kiválasztásával. Az alábbiakban röviden (grafikonok segítségével) bemutatjuk az egyes kategóriákra jellemző összesített eredményeket.

TELJES CIKK ITT

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s