5 százalékkal nő a globális reklámköltés
Ez megfelel a tavalyi bővülésnek, és némileg pesszimistább várakozásokat takar, mint korábban, derül ki a GroupM adataiból.
Idén 5,1 százalékkal nő a reklámköltés, amely így globálisan eléri az 506,3 milliárd dollárt, derül ki a WPP médiaügynökségeit egyesítő GroupM legfrissebb jelentéséből.
Ez megegyezik a tavalyra mért bővülési ütemmel: 2010-hez képest 2011-ben 5 százalékkal nőtt a reklámköltés, amely 482 milliárd dollárt tett ki. Óvatosabb becslést tükröz viszont, mint a korábbi GroupM-jelentés, amely még 6,3 százalékos növekedéssel és 522 milliárdos reklámpiaci bevétellel számolt.
Jövőre hasonló, összességében 5,3 százalékos emelkedéssel számolnak a szakemberek: 2013-ban 533,2 milliárd dollár áramolhat a globális médiapiacra.
Az amerikai piacra vonatkozóan a globális átlagnál kisebb, összesen 3,6 százalékos növekedést vár 2012-re a GroupM, ami azt jelenti, hogy 152,5 milliárd dollár fordulhat meg a legnagyobb reklámpiacon ebben az évben. Ez szintén alacsonyabb, mint a tavaly decemberi 4 százalékos várakozás. A jelentés szerint 2013-ban 3,1 százalékos növekedésre számíthanak az amerikai médiatulajdonosok, ami 157,2 milliárdos költést jelent.
Eközben az eurozóna válságban lévő piacain, így Görögországban, Írországban, Olaszországban, Portugáliában és Spanyolországban 6 százalékkal esett tavaly a reklámköltés, és idén további 8,8 százalékos csökkenés várható, mielőtt 2013-ban némi stabilizálódás jöhet.
Vannak azonban egyértelmű pozitívumok: így a mostani jelentés már 18 százalékos digitálisköltés-bővüléssel számol 2012-re (99 milliárd dollár), ami magasabb, mint a tavaly decemberben becsült 16 százalék. Ez a forgatókönyv azt jelentené, hogy 2012-ben a digitális szegmens 20 százalékos részarányt érhet el a teljes reklámköltésen belül.
A televízió 2011-ben a globális médiaköltés 43 százalékát söpörte be, ami rekordot jelent. Kérdés ugyanakkor, hogy ez megtartható-e, lévén a hagyományos szpotok mellett egyre erősödik az online videóreklám. A GroupM elemzői ugyanakkor hozzáteszik: bizonyos online videós bevételek visszakerülnek a tévétársaságok zsebébe – csak épp egy másik zsebébe.
Miközben a televízió részaránya rekordmagasan járt 2011-ben, a printé rekordmélyen. A napilapok 17 százalékkal részesedtek a reklámtortából, s további csökkenés várható 2012-2013-ban. Eközben a magazin szegmens 10 százalékos részarányt ért el.