Szerkesztői megjegyzés: Neal Mohan, a YouTube vezérigazgatója részt vett a 2025-ös Cannes Lions Nemzetközi Kreatív Fesztiválon, ahol megnyitó előadást tartott, és csatlakozott hozzá olyan neves alkotók, mint Amelia Dimoldenberg, Alex Cooper és Brandon Baum. Íme a hozzászólásának átirata, amelyet az érthetőség kedvéért szerkesztettünk.
Jó reggelt mindenkinek!
Csodálatos érzés itt lenni Cannes-ban, és elismerni a kreatív történetmesélés és innováció legújabb vívmányait. Nem is tudnék jobb helyet elképzelni a YouTube 20. születésnapjának megünneplésére.
Minden egy 19 másodperces „Én az állatkertben” című videóval kezdődött. Aztán olyan úttörők, mint iJustine, Smosh és Philip DeFranco, elkezdtek videókat feltölteni, és az „alkotói” munka álommunkává vált milliók számára világszerte.
Videóról videóra, alkotóról alkotóra, a YouTube a kultúra hajtóerejévé vált. Egy olyan hely, ahol trendek születnek, mozgalmak gyulladnak ki, és a kreativitás folyamatosan újraértelmeződik. Bárki, akinek van ötlete – legyen az egyén, művész, stúdió vagy márka –, alkotóvá válhat itt.
„Manapság a YouTube a kultúra epicentruma. Nem felejthető divathóbortokról vagy egyetlen slágerrel megspékelt csodákról beszélek, amelyek felett csak elgörgetünk. Úgy értem, a kultúráról, amelyik nagybetűs.
Neal Mohan YouTube vezérigazgató

A hely, ahol napról napra, évről évre áttörnek és nyomot hagynak a pillanatot meghatározó események, beszélgetések és hangok.
De a mai nap nem csak az elmúlt 20 év megünnepléséről szól , hanem arról is, hogy megfogalmazzuk a következő 20-ra vonatkozó jövőképünket – és hogy miért hiszem, hogy a kreativitás és a márkaépítés következő forradalma a YouTube-on fog bekövetkezni.
A YouTube-on az alkotók a kezdetektől fogva lenyűgöznek minket. A kezdeti időkben szemcsés, forgatókönyv nélküli videókat töltöttek fel a hálószobájukból. Csiszolták a szakértelmüket, közösségeket építettek, és egy új kreatív osztályt hoztak létre.
Manapság az alkotók Hollywood startupjai.
A legtöbb startuphoz hasonlóan ezek az alkotók is újraértelmezik az őket inspiráló iparágat, és új munkahelyeket teremtenek írók, szerkesztők, színészek és producerek számára. Néhányan még a legmodernebb stúdiókat is építik.
Vegyük például Inoxtagot , egy francia alkotót, aki azt akarta, hogy a világ lássa, ahogy megmássza a Mount Everestet. Összeállított egy teljes csapatot – forgatókönyvírókat, grafikusokat és egy főrendezőt.
Tavaly debütáló dokumentumfilmje, a Kaizen , az ország mindkét mozijában és a YouTube-on debütált, ahol kevesebb mint 48 óra alatt 17 millió megtekintést ért el.
„A YouTube lehetővé teszi, hogy önmagad lehess abban az értelemben, hogy teljes kreatív irányításod van. Én rendezem [és] írom az epizódokat, [milyen hosszúak] legyenek, én akarom. Ezek a személyes gesztusok óriási különbséget jelentenek.”Alex CooperA Call Her Daddy című műsor alkotója és műsorvezetője
Most ezek az alkotók a ház legnagyobb képernyőjére, a televízióra jönnek. A nézők ma már naponta több mint egymilliárd órányi YouTube-ot néznek a tévéjükön… És a világ 100 legnézettebb YouTube-csatornájának több mint fele számára a tévé a legnézettebb képernyő.
Ezeket a közönségeket szem előtt tartva az alkotók sorozatokba rendezik műsoraikat, és HD minőségben adják ki őket, mint például a The Broski Report , egy heti műsor, amely a popkultúrát ünnepli.
Az alkotók úttörő munkát végeznek az új tévék terén… és ezek nem úgy néznek ki, mint a régiek.
Amikor a nézők bekapcsolódnak, azt akarják nézni, ami fontos nekik, formátum, műfaj vagy stílus korlátai nélkül.
Szeretnék részt venni az Eurovíziós Dalfesztivál nagydöntőjében , majd megnézni kedvenc előadóik korábbi zenei előadásait. Élőben szeretnék közvetíteni a cannes-i filmfesztivált, az alkotók vörös szőnyeges reakcióit és az Arany Pálma-jóslatokat. Meg akarják nézni az amerikai-francia olimpiai kosárlabda-mérkőzés legfontosabb pillanatait, majd egy kétórás podcastot az NBA-legendák elemzéseivel.
És beszéljünk a podcastokról, amelyek napjaink kultúráját leginkább meghatározó formátumok közé tartoznak. Csak a YouTube-on havonta egymilliárd néző néz podcastokat.
A műsorom 10 évvel ezelőtt indult… Valójában műsorvezetőknek ajánlottam. És mindenki nemet mondott, ezért úgy döntöttem, hogy felteszem a YouTube-ra, és ez a legjobb dolog, amit valaha tettem.Amelia DimoldenbergA Chicken Shop Date alkotója és műsorvezetője
A Stephanie Soo alkotó által vezetett Rotten Mango több mint 2 millió új feliratkozót szerzett mindössze egy év alatt, miután elkezdte a videók beépítését az adásokba. Most ő vezeti az új heti YouTube podcast listáinkat.
Az alkotók egyértelműen hatalmas kulturális hatalommal rendelkeznek… ezt alátámasztják azok a kapcsolatok, amelyeket a rajongói közösségeikkel építettek ki. Ezek a rajongók nemcsak követik a kultúrát, hanem alakítják is azt.
És ahelyett, hogy csak megnéztek volna egy videót, a rajongók saját, egyedi megközelítést alkalmaztak rajta. Tavaly ősszel a Glitch kiadta az animációs fekete komédia sorozatot, a The Amazing Digital Circust . Csak a pilot epizód több mint 300 millió megtekintést ért el. De a rajongók reakciója még virálisabb lett. A sorozatról készített dalok, mémek és spinoff tartalmak összesen 25 milliárd megtekintést generáltak.
Maga a rajongótábor is a kreatív kifejezés egyik formájává válik – a reakcióvideóktól kezdve a rajongói alkotásokon át minden megtalálható. Az egyik legegyszerűbb módja pedig a rövid videók.
A YouTube-on hatalmas növekedést tapasztalunk a rövid videókat készítő – és néző – emberek számában.
„Ma izgatottan osztok meg egy új mérföldkövet: a YouTube Shorts videóinak átlagos megtekintése már meghaladja a napi 200 milliárdot!
Neal MohanYouTube vezérigazgató
Egy utolsó, kritikus pont ezekkel a rajongói közösségekkel kapcsolatban: nem csak online léteznek. A YouTube-on induló fandomok a való világ kultúráját mozgatják.
2013-ban egy alkotói csoport a játékok iránti közös szeretetük motiválta őket, és Sidemennek nevezték el magukat . Ma a YouTube egyik legnagyobb közösségét alkotják, több mint 150 millió feliratkozóval a csatornáikon.
Létrehozták saját árucikk-családjaikat, nyitottak fizikai üzletet, gyorsétteremláncot alapítottak, és még sok mást. Minden évben más alkotókkal versenyeznek a Sidemen jótékonysági mérkőzésen. Idén teltházas Wembley Stadionban voltak – akárcsak Taylor Swift, Ed Sheeran és a BTS.
Ez a kreativitásrobbanás – a rajongók által készített tartalmaktól a valós pillanatokig – azt bizonyítja, hogy a rajongás már nem csak a fogyasztásról szól; ez egy erőteljesen befolyásoló kultúra.
Most van egy másik fontos módja annak, ahogyan az alkotók megmutatják nekünk, hogy néz ki a jövő: a mesterséges intelligencia.
A startup vállalkozásokhoz hasonlóan az alkotók is a legkorábbi alkalmazók és a leggyorsabb mozgósítók közé tartoznak, ha a legmodernebb technológiáról van szó.
Azok az eszközök, amelyek felhatalmazzák a történetmesélőket, nemcsak megkönnyítik a dolgokat, hanem megváltoztatják azt is, hogy kinek jut először a történet elmesélésének a feladata.Brandon BaumTeremtő
Hihetetlenül izgatott vagyok a mesterséges intelligencia eszközeiben rejlő lehetőségek miatt, amelyek fellendíthetik az emberi kreativitást.
Már látjuk ezt a YouTube-on. A Veo a Google Deepmind videógeneráló modellje, amellyel mesterséges intelligencia által generált háttereket és videoklipeket hozhatunk létre rövidfilmekhez. A Dream Screen segítségével ezt a modellt adtuk az alkotók kezébe. A Google a múlt hónapban bejelentette a legújabb modellt: a Veo 3-at , amely jelentősen javítja a videó minőségét és hangot is tartalmaz.
Büszkén osztom meg ma, hogy a Veo 3 még idén nyáron elérhető lesz a YouTube Shorts kínálatában.
Ma két mesterséges intelligencia-frissítést mutatunk be, amelyek segítenek mélyebbre merülni, gyorsabban tanulni és könnyebben megtalálni, amit keresel a YouTube-on.
Találj és fedezz fel többet kereséssel
Bevezetünk egy új, mesterséges intelligenciával vezérelt keresési találati görgetősávot, amely videókat és témakörleírásokat javasol a YouTube-on alkotóktól. Képzeld el, hogy a „legjobb strandok Hawaiin” kifejezésre keresel – egy mesterséges intelligencia által generált görgetősávot láthatsz, amely kiemeli a legjobb búvárhelyeket és vulkanikus strandokat bemutató videók részleteit, leírásokkal és további videókkal kiegészítve, hogy megtervezhesd az ideális napodat.
Az Egyesült Államokbeli prémium tagok most kipróbálhatják vásárlással , utazással vagy egy adott helyen elérhető programokra vonatkozó kereséseknél.
Úgy hiszem, ezek az eszközök új kreatív utakat nyitnak meg mindenki számára. De ami még izgalmasabb annál, mint amit a képernyőn látunk, az az, hogy a mesterséges intelligencia hogyan segíti a kreatív szakembereket a színfalak mögött.
A nyelv például az egyik legnagyobb akadály a globális közönség növelésében. Az Automatikus szinkronizálás funkciónk már 9 különböző nyelvre fordítja le a videókat, és hamarosan további 11 nyelvre bővül, ami drámaian megnöveli az alkotók vagy márkák által elérhető potenciális közönséget.
A hat hónap alatt, amióta az alkotók elkezdték használni ezt a funkciót, már több mint 20 millió videót szinkronizáltunk mesterséges intelligencia segítségével.
A mesterséges intelligencia lehetőségei korlátlanok.
Sok minden változhat egy generáció alatt. Maga a szórakoztatás az elmúlt két évtizedben többet változott, mint a történelem bármely más időszakában. Az alkotók vezették ezt a forradalmat.
Fogadok a következő 20 évre?
Az alkotók formátumokat fognak váltani, műfajokat kevernek, és egyre mélyebbre fognak törni a mainstreambe – márkanagykövetekként, nagyvállalatokként és vizionárius történetmesélőkként. A közösségek továbbra is meglepnek majd minket kollektív rajongótáboruk erejével. A legmodernebb mesterséges intelligencia technológia pedig feszegeti az emberi kreativitás határait.
A legnagyobb tétem az, hogy a YouTube továbbra is az a színpad lesz, ahol mindez megtörténik. Ahol bárki, akinek van egy megosztanivaló története, karriert építhet álmából… és bárki, akinek van hangja, összehozhatja az embereket és megváltoztathatja a világot.
Köszönjük, hogy velünk voltatok ezen az úton.
