Tanulj mások hibáiból – Ne bukd el a kiberbiztonságot!

Oké, figyelj: a kiberbiztonság nem játék. Olyan, mint egy folyamatosan változó videojáték, ahol a pálya minden nap nehezebb, az ellenfelek okosabbak, te meg ott állsz egy kis botkormánnyal a kezedben, és azt kiabálod: „Most akkor merre?!”
Matthew Rosenquist, több mint 30 éve pörög ebben a sztoriban, cégekkel, egyetemekkel, kormányokkal dolgozzot együtt a világ minden táján, hogy feltuningolják a védelmet. Látott már a legmenőbb csapatokat is elhasalni olyan hibákon, amiket baromi egyszerű lett volna elkerülni. És ezek a hibák nemcsak a cégek pénzébe, de a felhasználók bizalmába is kerülnek. Igen, ez mindannyiunk zsebében csattan.
Na most jövök én: mutatom neked az 5 legdurvább hibát, amit NE kövess el, és azt is, hogyan csináld jól!
1. Elbagatellizált kockázatok
Hiba:
„Ááá, ez a kis sebezhetőség? Ugyan már, kit érdekel…” – aztán jön egy hacker, és feltöri a rendszered egy csésze kávé alatt.
Példa:
2017 – Equifax adatlopás. 147 millió ember adatai repültek ki, mert egy ismert hibát nem javítottak időben.
Okos megoldás:
Mindig vedd komolyan a kockázatokat, még ha kicsik is. Képzeld el: egy lyukas csónaknál se mondod, hogy „ez csak egy pici lyuk”. Mert hamarosan már úszni fogsz…
2. Kommunikációs káosz
Hiba:
A biztonsági csapat tud valamit, az IT másról beszél, a vezetés meg csak néz ki a fejéből, mint egy frissen szedett brokkoli.
Példa:
Target áruházlánc – 2013-ban jelezte a rendszerük, hogy baj van, de nem kommunikálták jól egymással a csapatok. Eredmény: 40 millió bankkártyaadat kiszivárgott. Brutál bukó.
Okos megoldás:
Állíts fel világos vészjelző rendszert. Ha valami gyanús, mindenki tudja, kit kell hívni és mit kell mondani. (Nem azt, hogy „ööö… azt hiszem, baj van…”)
3. Túlzott önbizalom
Hiba:
„Minket úgyse tudnak feltörni. Nézd már, milyen zseni a Gabi a tűzfal mögött!” – hát, a Gabi is ember. A hackerek meg kegyetlen kreatívok.
Példa:
Sony Pictures – 2014-es hack. A cég azt hitte, minden király. Aztán jött egy szofisztikált támadás, filmek, levelek, adatok mind kint az utcán.
Okos megoldás:
Ne légy nagyképű! Teszteld rendszeresen a védelmedet, próbálj hibát találni saját magadban. Ha te nem találod meg a gyenge pontot, majd megteszi más…
4. Nem megfelelő képzés
Hiba:
Úgy gondolod, hogy „elég volt az a kis online kurzus 2018-ból”? A cybervilág olyan gyorsan változik, hogy amit tegnap tudtál, ma már kabaré.
Példa:
Egy rakás phishing (adathalász) támadás azért sikeres, mert a dolgozók nem tudják felismerni a csaló emaileket.
Okos megoldás:
Folyamatosan képezd a csapatodat! És nem unalmas, 3 órás prezentációkkal, hanem valós szimulációkkal, gyakorlati példákkal. Csinálj belőle egy kis vetélkedőt! (Mondjuk: ki ismeri fel a legtöbb kamulevelet 5 perc alatt?)
5. Reaktív hozzáállás
Hiba:
Csak akkor kapod fel a fejed, ha már ég a ház. (Haver, akkor már késő.)
Példa:
Maersk hajózási cég – a NotPetya vírus gyakorlatilag leállította őket, mert nem volt rendesen kialakított megelőzési tervük.
Okos megoldás:
Légy proaktív! Állíts fel vészhelyzeti protokollokat, és próbáld ki őket előre, mintha valódi támadás lenne. Inkább most legyen ciki a próbariasztás, mint élesben a bukta.
Okosabb vagy? Akkor játssz is úgy!
A legnagyobb menők is hibáznak, szóval semmi szégyen nincs abban, ha tanulsz mások buktáiból. De az igazi profik (igen, te is az lehetsz!) nem csak megúszni akarnak. Hanem győzni.
Szóval ne legyél a következő Equifax vagy Sony. Inkább légy az a vállalat, akire mindenki felnéz: „Náluk még egy hacker is sírva kér jelszót!”
Csapj bele, erősödj meg, és védd, amit felépítettél.
Mert a kiberbiztonság nem sprint, hanem maraton. És te ott leszel a célban – épen, okosan, és győztesen. 🏁💻🛡️
