A podcast témájának kiválasztása minden alkotó számára kulcsfontosságú lépés.
Nagy szerepet játszik a podcast meghatározásában és a tartalom irányításában. Függetlenül attól, hogy már kialakítottad-e az általános podcast-koncepciódat, vagy sem, az, hogy kihasználod azt, ami éppen most trendi a világban a podcast-epizódjaidban, segíthet abban, hogy olyan hallgatókat vonzz, akik szenvedélyesen érdeklődnek a téma iránt, és növelheted a műsorodat.
Az Egyesült Államokban 2023 áprilisának legnépszerűbb podcastjai (Forrás: Spotify)

Ismerd meg, hogyan fedezd fel, hogy milyen podcast-témák vannak éppen trendiben, hogy olyan tartalmakat készíthess, amelyek relevánsak és időszerűek. Ráadásul inspirálódj a jelenleg trendi témák példáiból, hogy bekapcsolódj a pillanatnyi hype-ba.
Spanyolország legkedveltebb podcastja! Marian Rojas Estapé
Marian Rojas Estapé pszichiáter fő szakterületei a szorongás, a depresszió, a személyiségzavarok és a viselkedészavarok; a gyógyítás során családterápiás módszert is alkalmaz. 2007-től kezdve tart előadásokat Spanyolországban és szerte a világon, melyek témája a stressz, a boldogság, az oktatás, a szociális média, valamint a depresszió és a szomatikus betegségek. Saját bevallása szerint is alapvetően változtatta meg az életét, amikor Kambodzsában gyermekprostituáltak terápiás kezelésében vett részt. Youtube-csatornája, Instagram- és Facebook-profilja igen népszerű, több százezren követik folyamatosan, egy-egy videója akár a milliós nagyságrendet is eléri.

Hogyan találhatsz trendi podcast témákat
Ebben a digitális korszakban mindenhol találhatsz olyan forrásokat, amelyek segíthetnek abban, hogy a podcast-stratégiádat az aktuális ízlésnek és preferenciáknak megfelelően irányítsd. Használd ezeket az eszközöket és módszereket, hogy segítsd a műsorodat alakítani és több hallgató elé juttatni. Ne feledje, hogy a trendek mindig változhatnak, ezért folyamatosan figyelje őket, hogy naprakész maradjon. És csak azért, mert valami trendi, meg kell győződnie arról, hogy a téma még mindig hűnek érzi magát a márkájához, érdeklődési köréhez és a podcast általános témájához.

Nézd meg a trendi podcastokat és műfajokat
Megbízható módja annak, hogy megtudd, mi a trendi a hallgatók körében, ha megnézed, mely podcastok és műfajok a legnépszerűbbek jelenleg a Spotify-on. A rajongói tanulmány (2022) szerint világszerte a vígjáték a legnépszerűbb podcast műfaj, de a többi kedvenc műfaj régiónként változik. Latin-Amerikában például a legjobb műfaj a Fiction, Észak-Amerikában a Kids and Family, az ázsiai és csendes-óceáni térségben pedig a Religion and Spirituality a vezető műfaj.
ASpotify podcast chartjai egy másik értékes forrás. A Spotify-on ország vagy műfaj szerint kereshetsz a legnépszerűbb podcastok és epizódok között. Azáltal, hogy pillanatképet kaphatsz az országában és világszerte a toplisták élén álló podcastokról, képet kaphatsz arról, hogy milyen típusú tartalmakra van a legnagyobb visszhangja a hallgatóknak. Ha az aktuális podcast általános témájához kapcsolódik, érdemes megfontolni egy olyan epizód beépítését, amely hasonló témát érint, vagy akár válasz egy trendi epizódra (ne felejtsd el megemlíteni a podcastot, ha egy epizódra hivatkozik!). Ha pedig még csak most kezded a podcastodat, a trendi podcastok és epizódok segíthetnek inspirálni a műsorod általános témáját vagy témáját, ha úgy érzed, nem tudod, hol kezdd el.
Figyelje a trendi online kereséseket
Számos módja van annak, hogy felfedezze, mire keresnek az emberek az interneten. Ez az információ kulcsfontosságú mutatója lehet annak, hogy milyen epizódok és témák érdekelnék az embereket.
Több különböző eszközzel is felkutathatja ezeket a trendi kereséseket. Mivel a Google az egyik legnépszerűbb keresőmotor, jó kiindulópont lehet. A Google Trends részletes információt nyújt minden olyan témáról, amelyre az emberek rákeresnek. Kereshet ország, időszak és kategória szerint. Azt is láthatja, hogy a keresés Google Web, Kép, Vásárlás vagy YouTube keresés volt-e. Az eredmények tartalmazzák a keresések számát dátum szerint, az érdeklődést alrégiók szerint, a kapcsolódó témákat és a kapcsolódó lekérdezéseket.
Tegyük fel például, hogy podcastot szeretne indítani az életmódmegoldásokról.
A Google Trendsben végzett kutatás során írja be a „life hacks” tágabb értelemben vett kulcsszót. Egy sor kapcsolódó témát és lekérdezést fog felfedezni, amelyek ötleteket adhatnak epizód- és beszélgetési témákhoz, például otthon és élet, life hacks a fejfájás ellen és iskolai life hacks. Használhatja a „Trending Now” lapot is, és kiválaszthat egy adott kategóriát, hogy valós időben képet kapjon a legtöbbet tárgyalt témákról.
Kutatásodnak nem kell a témákra korlátozódnia – a műsorod vendégstratégiáját is megalapozhatja. Kövesse nyomon az olyan emberek trendi neveit, akik jó vendégek lennének a podcastjához, például bizonyos írókét, ha podcastja az irodalomról szól. A Google Trends idővel megmutatja az érdeklődést, így ha egy névre való keresés során az érdeklődés növekedését észleli, megkeresheti, és meghívhatja őket egy epizódba.
Az AnswerThePublic egy másik nagyszerű kutatási eszköz. Bármilyen keresőszót megadhatsz, amire szeretnél rákeresni, megnézheted, hogy az emberek milyen kérdéseket tesznek fel vele kapcsolatban, és felfedezheted az adott kulcsszó legnépszerűbb változatait.
Az előző life hacks példát használva az AnswerThePublic azt mutatja, hogy a legnépszerűbb keresések között szerepelnek ezzel a kifejezéssel a következők: „life hacks gyerekeknek”, „life hacks, hogy pénzt takarítsunk meg”, „szódásdobozos life hacks” és „life hacks, amit senki sem ismer”, hogy csak néhányat említsünk. Nagyon sokféleképpen alakulhat ki a podcast-epizód, ha rendelkezel ezekkel a praktikus eszközökkel.
Nézd meg a trendi kereséseket a közösségi médiában
Ahogy a népszerű keresőmotoros kifejezések után kutathatsz, úgy azt is megnézheted, hogy az emberek mit keresnek a különböző közösségi médiaplatformokon. A közösségi aspektus mellett az emberek arra is használják a közösségi médiát, hogy új márkákat, influencereket, alkotókat és az általuk kedvelt érdeklődési köröket, köztük podcastokat találjanak.
A TikTok egy remek hely, ahol megcsapolhatod, mi az új és menő. A TikTok Creative Center a trending adatok aranybányája, beleértve azt is, hogy milyen hashtagek, alkotók, dalok és videók népszerűek jelenleg a különböző országokban. Hasonlóképpen, a Twitter Felfedező oldal megmutatja, hogy milyen témák és hashtagek vannak trendingben, a sportról, politikáról, szórakoztatásról, hírekről és más forró témákról szóló beszélgetésekről. Az Instagram Felfedező oldala egy olyan forrás, ahol bármilyen téma után kereshetsz, ami érdekel, és láthatod a hozzá kapcsolódó legnépszerűbb posztokat, fiókokat és hashtageket.
Ez csak néhány a legnépszerűbb közösségi médiacsatornák közül, amelyek segítségével beindíthatod a kreativitásod kerekeit. A találtak alapján ötleteket vihetsz magaddal egy műsor koncepciójához, egy epizód témájához és olyan vendégekhez, akikkel interjút készíthetsz.
Vizsgáld meg közönséged hálózatát
Ha pontosan ki akarod deríteni, hogy a jelenlegi közönséged vagy hálózatod milyen tartalmakat szeretne hallani, kérdezd meg őket közvetlenül. Ezt megteheti a podcast megtervezésének korai szakaszában, hogy segítsen kitalálni a fő témát, valamint a közelgő epizódok és vendégek ötletelése közben.
A Spotify For Podcasters rajongói bevonási eszközeivel hangot adhat közönségének, és a hallgatókat aktív munkatársakká teheti. Kérje meg a közönségét, hogy a hozzászólásokban ossza meg Önnel a konkrét témákat, amelyeket hallani szeretne, vagy használja a szavazásokat, hogy szavazzanak egy szűkített témalistára.

És az új kedvencem:
A nők által legtöbbet hallgatott podcast. Alex Cooper Call Her Daddy című műsora 2018 óta teremt beszélgetést. Cooper átvág a BS témák és vendégek között – felteszi azokat az égető kérdéseket, amelyekre válaszokat szeretnél kapni. Lesz nevetés, lesznek könnyek. Lesz minden a kettő között. Az új epizódok szerdán és vasárnap jelennek meg. Szeretnél többet? Csatlakozz a Daddy Ganghez @callherdaddy
